اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی - وکیل ورشکستگی

    تصفیه-اختصاری
    useradmin
    ۱۴ مهر ۱۴۰۰
    مقالات وکیل ورشکستگی
    1362 بازدید

    اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی

    همانطور که در قسمت های دیگر سایت گفته شد انواع تصفیه امور ورشکستگی در حقوق و قوانین ایران به سه دسته تقسیم می گردد: ( اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی )  

    1- تصفیه فوری

    2-  تصفیه اختصاری

    3-  تصفیه عادی

    در این قسمت اصول و نحوه تصفیه اختصاری امور ورشکستگی توضیح داده خواهد شد.

     

    شروط تصفیه اختصاری

    برای اینکه مسئولین اداره تصفیه امور ورشکستگی و متصدی پرونده از بین انواع تصفیه؛  تصفیه اختصاری را انتخاب نمایند لازم است که تمامی شرایط ذیل در پرونده وجود داشته باشد

    این شرایط در ماده ۲۳ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی ذکر شده است که ذیلاً توضیحات آن ارائه می گردد:

    ..

    1- وجود اموالی بیش از مستثنیات دین

    همانطور که قبلاً گفته شد در صورتی که اموال به جا مانده و شناسایی شده از تاجر ورشکسته فقط در حد مستثنیات دین باشد در این صورت می بایست تصفیه فوری در دستور کار متصدی پرونده قرار گیرد

    که در رابطه با تصفیه فوری، قانونگذار در ماده ۲۲ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی تعیین تکلیف نموده است.

    بنابراین اولین شرط از شروط انتخاب تصفیه اختصاری آن است که اموال به جا مانده از ورشکسته بیش از حد مستثنیات دین باشد. ( اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی )

     

    2- کافی نبودن اموال باقی مانده از شخص ورشکسته برای پرداخت هزینه های ورشکستگی

    همانطور که میدانیم انجام تصفیه در اداره موصوف؛ مستلزم پرداخت هزینه های مختلفی می باشد که این هزینه ها می بایست از ناحیه اموال ورشکسته تامین گردد

    بنابراین اگر اموالی که از تاجر شناسایی شده و در لیست صورت اموال آمده، برای پرداخت هزینه های ورشکستگی کافی نباشد اداره موصوف اقدامات لازم را جهت تصفیه اختصاری انجام خواهد داد.

    پس شرط دوم آن است که میزان اموال باقیمانده تکافوی هزینه‌های تصفیه را ننماید.

     


    بیشتر بخوانید: 10 مورد از اقدامات مهم بعد از ورشکستگی


     

    3- عدم تامین هزینه های اجرای تصفیه عادی توسط طلبکاران

    از آنجایی که اجرای تصفیه اختصاری تفاوت‌هایی با تصفیه عادی دارد بنابراین امکان دارد که برخی از طلبکاران مایل باشند تصفیه امورات ورشکسته از طریق تصفیه عادی انجام گردد.

    در همین راستا اداره مزبور بنا بر تکلیف مندرج در ماده ۲۳ قانون؛ مکلف است مراتب را به اطلاع طلبکاران برساند. ( اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی )

     

    در این آگهی فقدان اموال لازم جهت تامین هزینه های تصفیه عادی اعلام خواهد شد

    و به طلبکاران اخطار می گردد که در صورتی که مایل به اجرای تصفیه عادی می باشند به حسابداری اداره مراجعه و با واریز هزینه های برآورد شده تقاضای اجرای تصویری عادی را بنمایند.

    طلبکاران این حق را خواهند داشت که هزینه ها را از ناحیه اموال خود تامین نمایند.

    در غیر این صورت؛ پس از انقضای مدت مزبور و پس از آن که متصدی پرونده مراتب را از حسابداری و دبیرخانه اداره استعلام نمود

    و مشخص گردید که هیچ یک از طلبکاران چنین تقاضایی را ننموده در این صورت می‌توان گفت که تمامی شروط اجرای تصفیه اختصاری محقق شده است.

     


    با شماره 09028777441 با وکیل ورشکستگی در ارتباط باشید.


     

    تصفیه-اختصاری-ورشکستگی-چگونه-است

     

    نحوه اجرای تصفیه اختصاری و مراحل آن

    هر چند اجرای تصفیه اختصاری همانند تصفیه عادی از چندین مرحله تشکیل شده لیکن مراحل آن بسیار ساده تر و با تشریفات کمتری انجام خواهد شد.

    علت این امر هم روشن است. زیرا تصفیه اختصاری در فرضی است که اموال بسیار کمی از تاجر به جا مانده و فروش این اموال حتی جوابگوی هزینه های ورشکستگی هم نیست.

     

    بنابراین مفتوح ماندن پرونده ورشکستگی عملا نفعی برای طلبکاران ندارد و سعی قانونگذار بر این است که هر چه زود تر ختم ورشکستگی اعلام شود.

     

    لازم بذکر است که تا زمانیکه پرونده ورشکستگی مفتوح باشد، طلبکاران به حکم ماده 419، حق تعقیبات انفرادی را ندارند.

     

    در این ماده آمده است که:« از تاریخ حکم ورشکستگی هر کس نسبت به تاجر ورشکسته دعوایی از منقول یا غیر منقول داشته باشد باید بر مدیر تصفیه اقامه یا به طرفیت او تعقیب کند.

    کلیه اقدامات اجرایی نیز مشمول همین دستور خواهد بود. » ( اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی )

     


    جهت آشنایی با وکیل ملکی اصفهان، اینجا کلیک کنید.


     

    مراحل تصفیه اختصاری عبارتند از:

    1- انتشار آگهی

     تصفیه اختصاری با انتشار آگهی موضوع ماده ۲۳ آغاز خواهد شد

    مفاد این آگهی به گونه ای است که به تمامی طلبکاران اخطار داده می شود که ظرف ۴۰ روز از تاریخ انتشار آگهی؛ تمامی مدارک مستند طلب خود و ادعاهای مربوطه را به همراه ادله مربوطه  به اداره تصفیه ارائه نمایند.

     

    بدیهی است در صورتی که طلبکار در بازه زمانی ۴۰ روز به اداره ننماید به تقاضای او که پس از موعد مقرر واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

     

    سوال:  در خصوص مراجعاتی که خارج از مهلت مقرر به اداره تصفیه می شود چه راهکاری وجود دارد ؟

    وکیل متخصص ورشکستگی؛ (علیرضا نوری ) در پاسخ به این سوال میگوید: هرچند ادعای طلب و ارائه مدارک آن پس از بازه زمانی مقرر صورت پذیرفته

    ولیکن قانونگذار در ماده ۳۷  در صورتی که طلبکار عذر موجهی برای تأخیر داشته باشد؛

    این حق را به او داده است که مطالبات او نیز بررسی و درصورت تصدیق و تایید اداره؛ در زمره طلبکاران قرار داده شود.

     

    بدیهی است اگر که اداره موصوف اولا عذر وی را موجه تلقی نماید و ثانیاً اصل مطالبات او را مورد پذیرش قرار دهد؛ صورت بستانکاران را اصلاح خواهد نمود و این طلب را نیز در ردیف سایر مطالبات قرار خواهد داد و البته از طریق آگهی؛ سایر طلبکاران را مطلع خواهد نمود.

     

    نحوه تهیه صورت طبقه بندی طلبکاران شخص ورشکسته

     

    2- تهیه صورت طبقه بندی طلبکاران

    یکی از وظایف مهم اداره مزبور آن است که میزان طلب و نوع و کم و کیف آن و ابقاء و اصالت آنرا احراز نماید.

    پس از رسیدگی به مطالبات، لیستی از مطالبات تصدیق شده و رد شده با تعیین مبلغ آنها و ذکر دلایل رد آن و طلب های دارای وثیقه و رجحان و غیره در فرم های نمونه و چاپی تنظیم خواهد شد.

    به این فرم، « صورت طبقه بندی طلبکاران » گفته می شود. ( اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی )

     

    3- فروش اموال بدون انجام تشریفات قانونی

    اصولا هدف از اجرای تصفیه اختصاری آن است که هم در وقت و هم در هزینه های ورشکستگی صرفه جویی ایجاد گردد

    هر چقدر میزان صرفه جویی ها بیشتر باشد اموال بیشتری به جا خواهد ماند و طلبکاران به قسمت بیشتری از مطالبات خود خواهند رسید

    در تصفیه اختصاری نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود.

     

    چون رعایت تشریفات فروش از قبیل مزایده و حراج و غیره مستلزم تحمیل هزینه می باشد؛ اداره تصفیه به موجب ماده ۲۳ مجاز شده است که به هر ترتیب که منافع بستانکاران اقتضا نماید اموال را سریعاً و با کمترین تشریفات به فروش برساند.

     

    بند 2 ماده 63 آئین نامه قانون در این مورد این چنین مقرر داشته است که: « در مورد تصفیه اختصاری مذکور در فقره ۲ ماده ۲۳ قانون ‌اداره تصفیه نکات زیر رعایت می شود:

    بند 2 – در هر موقع بدون هیچ‌گونه شرطی ممکن است خواه از طریق‌ عادی یا بطور مزایده اقدام به فروش اموال ورشکسته به عمل آید.

    مهلتی که برای پرداخت بها مال داده می شود نباید از سه ماه تجاوزکند.

    در صورت نبودن خریدار به بها ارزیابی شده اقدام به مزایده‌مجدد به عمل نیامده و اداره تصفیه به نحو مقتضی اقدام به فروش ‌آن خواهد نمود.

     


    بیشتر بخوانید: 8 مورد از مدارک لازم برای اعلام ورشکستگی


     

    4- تقسیم وجوه حاصل از فروش

    پس از آن که اموال ورشکسته از سریع ترین طریق ممکن به فروش رسید؛ اداره مکلف است که وجوه حاصل از فروش اموال را بین طلبکاران تقسیم نمایند.

    قانونگذار در مواد ۴۶ به بعد قانون؛ نحوه تقسیم وجوه و ساز و کاری که می بایست اجرا شود را تعیین نموده است.

    اما به نظر می رسد که رعایت این سازوکار اختصاص به تصفیه عادی دارد و هدف قانونگذار در تصفیه اختصاری آن است که هر  چه سریع‌تر پرونده تعیین تکلیف نهایی شود و خاتمه وشکستگی اعلام گردد.

    و به همین مناسبت آن چه از ظاهر ماده ۲۳ قابل استنباط است آن است که رعایت شرایط مربوط به مواد ۴۷ بعد قانون؛ در خصوص تصفیه اختصاری لازم الرعایه نیست

    و مبالغ  حاصله بدون رعایت تشریفات و به نسبت طلبی که هر یک  از طلبکاران دارند تقسیم خواهد شد

     

    5- تنظیم گزارش نهایی:

    زمانی که پرونده ورشکستگی در اداره تصفیه به اتمام می‌رسد لازم است که متصدی پرونده؛ گزارش نهایی را از نحوه و چگونگی اجرای تصفیه از ابتدا تا انتها تنظیم نموده و به نظر ریاست اداره برساند.

     ماده ۶۱ آیین نامه نیز تنظیم گزارش نهایی را درخصوص تصفیه اختصاری لازم الرعایه دانسته است

    لازم است که در این گزارش به تمام آیتم های مندرج در ماده ۶۰ آیین نامه را اشاره شده باشد.

    در ماده ۶۰  آیین نامه آمده است: « پس از خاتمه ورشکستگی کارمند مربوطه گزارشی مبنی بر خاتمه ورشکستگی برئیس اداره خواهد داد. در این گزارش خلاصه عملیات تصفیه و جهت ورشکستگی و مبلغ دارائی و بدهی و میزان زمینه خالی و سهمیه‌هائیکه بموجب فقره 4 ماده 47 قانون اداره تصفیه در صندوق وزارت دادگستری سپرده شده ذکر خواهد شد. سپس خاتمه ورشکستگی از طرف رئیس اداره اعلام و انتشار خواهد یافت.  »

     

    6- اعلام خاتمه ورشکستگی

    پس از آنکه کلیه اقدامات لازم در راستای تصفیه اختصاری توسط اداره انجام شد لازم است که بر اساس ماده ۶۰ و ۶۱ آیین نامه؛ خاتمه ورشکستگی اعلان گردد.

    ماده 61 این چنین مقرر داشته است که: « گزارش نهائی در مورد تصفیه اختصاری نیز باید تنظیم شده و خاتمه ورشکستگی هم بموجب آگهی اعلام گردد. در مورد ماده 22 قانون انتشار آگهی مبنی بر اعلام خاتمه ورشکستگی ضروی نیست. » (سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی)

    در همین راستا متصدی پرونده تمامی اقداماتی که از بدو امر لغایت انتهای پرونده انجام شده را نوشته و  موارد فوق را آگهی خواهد نمود. (وکیل خانواده اصفهان)

    وکیل-خوب-اصفهان-چه-اقدامی-انجام-میدهد

    جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی و نیز برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری  و  نیز  مشاوره تلفنی  موضوع اصول تصفیه اختصاری ورشکستگی، با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری  در  ارتباط باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo