الزام به تمکین - نمونه دادخواست تمکین✔️

    تمکین
    useradmin
    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
    مقالات وکیل خانواده اصفهان
    906 بازدید

    بررسی الزام به تمکین و مقررات آن در قانون

    الزام به تمکین موضوعی است که در خصوص آن با شما صحبت خواهیم کرد. در واقع یکی از شایع ترین دعاوی خانواده، دعوی الزام به تمکین می باشد.

    بعد از جاری شدن عقد نکاح، رابطه زن و شوهری آغاز شده و زوجین موظف به انجام وظایف خود در قبال یکدیگر خواهند بود. واژه الزام به تمکین به معنای تن دادن است و منظور از آن اطاعت زن در مقابل خواسته های شوهر و انجام وظایفش در مقابل اوست.

    به لحاظ عرفی، غالبا واژه تمکین را برای زنان استفاده می کنند. یعنی زن موظف است در مقابل همسرش به یک سری از وظایف پایبند باشد.

    مطابق قانون، تمکین را می توان شامل دو نوع تمکین اعم از تمکین عام و خاص دانست.

    چنانچه زوجه بدون داشتن دلایل موجه، از تمکین و انجام تکالیف زندگی مشترک خود امتناع کند، باید به صورت قانونی وی را ملزم نمود که به وظایف زناشویی خود عمل نماید.

     


    برای استفاده از خدمات وکیل در اصفهان تماس بگیرید. 09028777441 


     

    ☑ انواع تمکین:

    1- تمکین عام چیست؟

    مطابق ماده 1114 قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی گزیند؛ مگر آنکه اختیار تعیین منزل طی عقد به زن داده شده باشد.

    بدین معناست که زن باید در منزل شوهر یا مکان دیگر که شوهر انتخاب نماید سکونت یابد و به اموری که عرفا مربوط به زنان است در منزل مشترک اهتمام ورزد.

     

    ☑ 2- تمکین خاص چیست؟

    به معنای انجام امور جنسی یا به عبارتی اطاعت زن در قبال مرد مبنی بر برقراری رابطه جنسی با همسر خود است.

     

    ☑ زن ناشزه کیست؟

    نشوز به معنای عدم انجام وظایف زناشویی از سوی زن است و زنی که وظابف خود را مطابق قانون و عرف در قبال همسرش انجام ندهد ناشزه نامیده می‌شود. (ماده 1108 قانون مدنی)

    در واقع اگر زوجه وظایف خود در قبال همسرش و در نهایت رای دادگاه در خصوص تمکین را اجرا نکند ناشزه محسوب می شود.

    وظایف و حقوق زوجین نسبت به هم توسط قانون و شرع تعیین شده است.

     

    ☑ آثار عدم تمکین زوجه از زوج چه می تواند باشد ؟‌

    1- عدم تعلق نفقه به زن:

    مطابق ماده 1108 قانون مدنی مهم ترین ضمانت اجرائی برای تخلف زوجه در قبال همسرش؛ عدم استحقاق وی نسبت به دریافت نفقه عنوان شده است و به عبارتی در صورتی که زن از شوهر تمکین نکند مرد تکلیفی بر پرداخت نفقه ندارد.

    در مواردی که زن در عدم تمکین خود عذر موجه دارد استحقاق دریافت نفقه را از دست نمی دهد.

    به مجرد عقد نفقه بر شوهر واجب می شود، چنانچه مرد مدعی نشوز زن یا عدم تمکین باشد باید به عنوان مدعی به سان سایر دعاوی و ادعا  آن را اثبات نماید.

     لازم به ذکر است نفقه زن مشروط به فقر زن و یا تمکن زوج نمی باشد، زن حتی اگر ثروتمند هم باشد، می تواند از همسر خود مطالبه نفقه کند.

    2- اجازه ازدواج یا تجویز ازدواج مجدد:

    مطابق رویه فعلی در صورت عدم تمکین زوجه از همسر خود و با اثبات این موضوع به طریق لازم در دادگاه خانواده به موجب حکم دادگاه و طی تشریفات مقرر اجازه ازدواج مجدد به مرد به مرد داده می شود و مرد می تواند به این دلیل، اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد.

     


    بیشتر بخوانید: اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟


     

    ☑ مراحل دادخواست الزام به تمکین

    1- علی القاعده ارسال اظهارنامه جهت تمکین زوجه

    2- ثبت دادخواست الزام به تمکین در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی توسط زوج یا وکیل وی

    3- ارجاع دادخواست به دادگاه خانواده

    4- برگزاری دادگاه

    5- شنیدن اظهارات طرفین در دادگاه

    6- اثبات مقدمات و ملزومات تمکین زوجه مثل تهیه مسکن و…

    7- صدور حکم وفق نظر مقام قضایی

     

    ☑ مدارک لازم برای طرح دعوای الزام به تمکین

    1- سند ازدواج

    2- شناسنامه و کارت ملی زوج

    3- اجاره نامه یا سند مالکیت منزل

    4- اظهارنامه مبنی بر دعوت رسمی از زوجه به زندگی مشترک

    همان طور که گفته شد، مرد باید شرایط تمکین زن (از جمله تهیه منزل و اثاث البیت) را فراهم آورد و ادامه درصورت عدم تمکین زن می تواند درخواست الزام به تمکین نماید. در غیر اینصورت چنین حقی ندارد.

     

    ☑ الزام به تمکین در دوران عقد چگونه است؟

    چنانچه زوج در دوران نامزدی درخواست الزام به تمکین زوجه نماید، زوجه باکره می تواند از حقی که قانون به وی قائل شده (حق حبس) استفاده نماید. بدین صورت که تا زمانی که زوج مهریه وی را نپرداخته باشد، از شوهرش تمکین نخواهد کرد.

    بنا به نظر مشهور اگر دادخواست تقسیط مهریه از سوی زوج به دادگاه داده شود و مهریه نیز تقسیط شود، حق حبس زوجه تا پایان پرداخت کل مهریه پابرجاست. لازم به ذکر است برخی از قضات معتقدند که اگر مهریه زوجه عندالاستطاعه باشد، وی حق حبس نخواهد داشت.

     

    ☑ موارد موجه عدم تمکین زوجه

    1- امتناع زن از برقراری رابطه جنسی با مرد که دچار امراض مقاربتی شده

    2- استناد به حق حبس زوجه باکره به شرط عدم تمکین عام

    3- اثبات ترس زن مبنی بر رساندن ضرر جانی یا مالی یا … بر وی از جانب شوهر (ماده 1115 قانون مدنی)

       

    ☑ رد دادخواست تمکین

    گاهی اوقات زوج به صورت صوری دادخواست الزام به تمکین را مطرح می نماید و چنین جلوه می دهد که زن منزل مشترک را ترک نموده است.

    در واقع مرد به این وسیله قصد آزار زن را دارد، در این مواقع زن با اثبات تمکین و سکونت در منزل شوهر از دادخواست الزام به تمکین مرد رفع اثر می نماید.

    در صورت اثبات صوری بودن درخواست تمکین توسط مرد و احراز عدم علاقه وی به زوجه و ادامه زندگی و یا عدم تهیه مقدمات تمکین مثل تهیه منزل و اثاث البیت و… دادخواست الزام به تمکین زوج منتهی به رد می شود.

     

    ☑ دادخواست الزام به تمکین

    بعد از عقد نکاح زوجین موظف به حسن معاشرت و انجام وظایف و تکالیفی در مقابل همدیگر هستند و این تکالیف به معنای تمکین عام و خاص و رابطه جنسی و احترام و عشق و علاقه به یکدیگر می باشد. در بعضی مواقع به دلیل اختلافات؛ زوجه منزل مشترک را ترک می نماید.

    در این موارد زوج بهتر است در ابتدا اظهارنامه ای مبنی بر الزام به تمکین به طرفیت زوجه ثبت نماید اما اگر زوجه به منزل مشترک بازنگشت زوج باید دادخواستی با عنوان الزام به تمکین با استناد به دلایل عدم تمکین ثبت نماید تا با ارجاع پرونده به دادگاه خانواده صالح رأی شایسته ای صادر گردد.

     

    الزام به تمکین

     

    ☑ نمونه دادخواست الزام زوجه به تمکین

    خواهان:

    آقای رضا فرزند….  به نشانی اصفهان …

    خوانده: خانم سمیه فرزند…. به نشانی….

    وکیل:….

    تعیین خواسته و بهای آن: الزام به تمکین عام و خاص

    دلایل و منضمات دادخواست:

    1- سند ازدواج شماره…

    2- شناسنامه شماره…. صادره از

    3- اظهار نامه به شماره….

    4- وکالت نامه به شماره….

    شرح دادخواست الزام به تمکین

    ریاست محترم دادگاه خانواده (شعبه مرجوع الیه )

    با سلام و ادب احتراماً با تقدیم دادخواست حاضر به استحضار عالی می رساند”

    مستنداً به سند ازدواج شماره…. تنظیمی در دفترخانه ازدواج شماره…. خانم سمیه…. در تاریخ…. به عقد دائم موکل درآمده اند لکن علی رغم تهیه مسکن و اثاث البیت توسط موکل و علی رغم تماس های مکرر و ارسال اظهارنامه توسط ایشان خطاب  به خوانده محترم جهت حضور در منزل مشترک تعینی وایفای وظایف زوجیت مع الاسف بدون عذر موجه وعلت شرعی و قانونی بدون اجازه موکل از ایفای این وظایف و تمکین از ایشان عدول می ورزند.

    فلذا با عنایت به مواد مرتبط قانونی من جمله  1114 و 1102 و 1108 قانون مدنی تقاضای محکومیت زوجه به تمکین عام و خاص از موکل مورد تقاضاست.

    با تجدید احترام

     

    ☑ اظهارنامه الزام به تمکین

    اظهارنامه مطابق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی؛  دعوت محترمانه اما رسمی است که فردی به فرد دیگری از طریق مراجع دادگستری ارسال می نماید و الزام مخاطب خود را به انجام عمل یا ترک عملی خواستار می شود.

    در اظهارنامه الزام به تمکین، مرد با ارسال اظهارنامه از همسر خویش که منزل مشترک را بدون دلیل ترک نموده و تمکین نمی کند، اخطار می دهد که به منزل مشترک بازگردد و وظایف زناشویی خویش را انجام دهد.

    پس از ارسال اظهارنامه معمولا چند روز به زوجه فرصت داده می شود و چنانچه در این مدت اقدامی صورت نگیرد زوج می تواند دادخواست الزام به تمکین بدهد.


    بیشتر بخوانید: شرایط طلاق در ایران


     

    نمونه رای تمکین

    رأی دادگاه بدوی

    در خصوص دعوی خواهان به طرفیت خوانده به خواسته صدور حکم تمکین علیه خوانده به شرح دادخواست تقدیمی و اظهارات طرفین در جلسه دادرسی مورخه 1393/06/18، دادگاه توجهاً به جامع محتویات پرونده از جمله تصویر مصدق نکاح‌نامه رسمی طرفین که ضم پرونده و وجود علقه زوجیت دائم بین طرفین محرز و مسلّم است و

    اینکه خوانده در جلسه دادرسی حاضر و بیان داشته در صورت مناسب بودن مسکن و یا فاصله حداکثر دو ساعت با محل کار تمکین می‌کنم،

    لذا دادگاه دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص و مستنداً‌ به مواد 1102 و 1114 قانون مدنی خوانده را به تمکین از خواهان در انجام وظایف خاص زناشویی محکوم می‌نماید.

    اثر این حکم نسبت به آتیه است و دلیل بر نشوز زوجه در گذشته نیست و اجرای آن نیز منوط به فراهم بودن مسکن متناسب و اثاث‌البیت متعارف از سوی زوج می‌باشد.

    رأی صادره حضوری است و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. رئیس شعبه…. دادگاه عمومی خانواده تهران –

     

    رأی دادگاه تجدیدنظر استان

     

    تجدیدنظرخواهی ف.ج. با وکالت خانم ف.ب. به‌طرفیت آقای ش.س. نسبت به دادنامه شماره906- 1393/6/18صادره از شعبه…. دادگاه عمومی خانواده که بر الزام تجدیدنظرخواه به تمکین از همسرش اشعار دارد، بنظر وارد است.

    زیرا دادگاه محترم بدوی در رأی صادره، اجرای حکم را منوط به تهیه مسکن مناسب و اثاث‌البیت نموده‌است. صرفنظر از اینکه رأی صادره از مصادیق رأی غیرمنجز و قابل تأیید نمی‌باشد،

    اساساً خواهان تمکین باید مسکنی را که زوجه در آن تمکین نماید، ضمن تقدیم درخواست، به دادگاه معرفی نماید که در مانحن فیه زوج مسکنی را، اعم از ملکیت، اجاره، رهن و تصرف، به دادگاه معرفی ننموده‌است.

    لذا با وارد بودن اعتراض تجدیدنظرخواه رأی صادره نقض می‌گردد. بدیهی است زوج، چنانچه اصرار بر تمکین همسرش دارد، می تواند درخواست دیگری تقدیم محاکم خانواده نماید و ضمناً مسکن مورد ادعا را معرفی‌ نماید. این رأی قطعی است. رئیس و مستشار شعبه… دادگاه تجدیدنظر استان تهران

     

    ☑ از جمله سوالات قاضی در جلسه تمکین

        آیا منزل مناسب و اثاث البیت برای سکونت تدارک دیده شده است ؟

        آیا نفقه پرداخت می شود؟

        آیا ترک منزل سکونت توسط زوجه بدون دلیل صورت گرفته است؟

        دلیل ترک منزل از سوی زوجه چیست؟

     

    برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی در خصوص الزام به تمکین، با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری در ارتباط باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    علیرضا نوری وکیل الزام به تمکین اصفهان است

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo