بررسی شهادت دروغ - نمونه رای شهادت کذب ✔️

    نظریه مشورتی شهادت کذب
    useradmin
    ۳ شهریور ۱۴۰۰
    مقالات وکیل اصفهان
    595 بازدید

    شهادت کذب به چه معناست؟

    در تعریف شهادت  آمده است”  (شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوا و به ضرر طرف دیگر خبر از وقوع امری می دهد)

     با لحاظ مراتب فوق شهادت کذب نیز عبارت است از: ((ادای شهادت دروغ و بی اساس نزد مقامات رسمی در دادگاه توسط شاهد یا گواه))

    به همین علت قانونگذار شهادت دروغ را جرم انگاری کرده وبرای آن مجازات تعیین نموده است. ( بررسی شهادت کذب )

    متاسفانه گاهی برای طرفین دعاوی، چه حقوقی و چه کیفری، یافتن شاهد، کاری ساده می‌شود. این روزها دیگر کم نیستند

    افرادی که به دلیل دریافت مبلغی اندک صداقت و اخلاق و وجدان را زیر پای می‌گذارند و حاضر می‌شوند شاید با دریافت مبلغی ناچیز در برابر ارزش انسانی و با هدف پیش رفتن یک دادگاه به میل یکی از طرف‌های دعوا، گناه و عقوبت دنیوی و اخروی دروغ را به جان بخرند.

    این افراد شاید برای خود توجیهاتی مانند نیازهای مالی،انتفام و عداوت دنیوی و… دارند و خود را توجیه می‌کنند که از دیوار کسی که بالا نرفته‌اند!! ( بررسی شهادت کذب )

     اما این عمل؛‌  گاهی دادرسی را به کل تغییر می‌دهد و منجر به صدور رای اشتباه توسط قاضی رسیدگی کننده به استناد به این شهادت که در حقوق اسلامی جایگاه ویژه ای برای آن تدبیر گردیده می‌شود.

    به همین دلیل قانونگذار در برابر این تخلف سکوت نکرده ودر فصل بیستم از قانون تعزیرات در مواد 648 به بعد  مجازت هایی را برای این افراد خاطی مقرر نموده است.

    .


    از طریق شماره تماس 09028777441 با وکیل شهادت کذب اصفهان در ارتباط باشید.


     

    آثار حکم ناشی از شهادت کذب چیست ؟

    بطلان حکم، نتیجه شهادت دروغ

    یکی از ادله اثباتی دعوا در ماده 160 به بعد از قانون مجازات اسلامی شهادت عنوان گردیده است.

    شهادت یعنی اینکه شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوا و به ضرر دیگری اعلام اطلاع از وقوع امری کند. شهادت دروغ (کذب) به این معناست که شخصی با هر انگیزه ای؛ عالما و عامدا شهادتی برخلاف واقعیت و حقیقت ارائه دهد.

    به عبارت دیگر وقتی فرد خلاف آنچه دیده و یا شنیده است نزد دادگاه و مقامات رسمی و در دادگاه اظهار اطلاع کند شهادت دروغ داده است و مرتکب بزه شهادت دروغ گردیده است.

    این جرم از جرایم عمدی است و از این رو نمی‌توان کسی را که سهواً و به اشتباه مبادرت به بیان اکاذیب در قالب شهادت کرده است، مشمول جرم شهادت دروغ دانست.

    توجها به ماده ۶۵۰ به بغد از قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، مقام‌های رسمی‌ اختصاص به مقامات قضایی ندارد و به این ترتیب

    اگر کسی مثلاً در اداره ثبت احوال به دروغ شهادت دهد که فلان شخص صاحب فرزندی شده است و این شهادت، باعث صدور شناسنامه شود. شهادت این فرد مشمول ماده ۶۵۴ می‌شود.

    بدیهی است اگر پایه صدور حکمی شهادت کذب باشد با اثبات کذب بودن شهادت در مراجع صالح قضایی و

    این امر که شهادت موضوعاً منتفی است از موجبات بطلان و به بیان بهتر از طرق اعاده دادرسی می باشد. ( بررسی شهادت کذب )

    وکیل شهادت کذب اصفهان علیرضا نوری است

    جرح و تعدیل شاهد در دادرسی 

    جرح شاهد یا گواه عبارت است از ادعای دارا نبودن یکی از شرایطی که قانون برای شاهد مقرر کرده است.

    در این صورت دادگاه موارد جرح را می‌شنود و بررسی می‌کند. در اینجا، منظور از تعدیل، عبارت از شهادت دادن بر عدالت کسی است.

    در ماده 234 قانون آیین دادرسی مدنی آمده است که هر یک از اصحاب دعوا می‌توانند گواهان طرف خود را با ذکر علت، جرح کنند.

    در ماده مذکور آمده است “

    (( هریک از اصحاب دعوا می توانند گواهان طرف خود را با ذکر علت جرح نمایند. چنانچه پس از صدور رای برای دادگاه معلوم شود که قبل از ادای گواهی جهات جرح وجود داشته ولی بر دادگاه مخفی مانده و رای صادره هم مستند به آن گواهی بوده، ( بررسی شهادت کذب )

    مورد از موارد نقض می باشد و چنانچه جهات جرح بعد از صدور رای حادث شده باشد موثر در اعتبار رای دادگاه نخواهد بود.
    تبصره – در صورتی که طرف دعوا برای جرح گواه از دادگاه استمهال نماید دادگاه حداکثر به مدت یک هفته مهلت خواهد داد.

     چنانچه پس از صدور رأی برای دادگاه معلوم شود که قبل از ادای گواهی، جهت جرح وجود داشته اما بر دادگاه مخفی مانده و رأی صادره هم مستند به آن گواهی بوده، مورد از موارد نقض است و چنانچه جهات جرح بعد از صدور رأی حادث شده باشد، موثر در اعتبار رأی دادگاه نخواهد بود. ))

     


    آشنایی با خدمات وکیل اصفهان


     

    نمونه شکایت شهادت کذب

    با سلام

    احتراماً به استحضار می رساند:

    اینجانب به عنوان مشتکی عنه پرونده کیفری به شماره کلاسه ………. در دادگاه کیفری ………. به اتهام ……… بودم که به موجب دادنامه شماره ………. به اتهام ذکر شده محکوم شدم.

     بنده پس از مشاهده دادنامه و مطالعه پرونده در دادگاه متوجه شدم که دلیل محکومیت شهادت شهود قید شده است. شاهدان طبق پرونده 1- ………… 2- ………… هستند که بنده هیچ یک از این افراد را نمی شناسم. این افراد به دلیل ارتباطات فامیلی و یا همسایگی با شاکی شهادت دروغ علیه بنده داده اند و شهادت آن ها غیرقابل استناد و باطل است. لذا با توجه به شرح شکواییه و ادله اینجانب که شامل 1- …… 2- …… می باشد

    و همچنین با استناد به ماده 650 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) تعقیب و مجازات مشتکی عنهم را به اتهام شهادت دروغ استدعا دارم.

    شرایط قانونی شاهد شرعی :

    ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی

    • شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید شرایط زیر را دارا باشد:

    الف- بلوغ

    ب- عقل

    پ- ایمان

    ت- عدالت

    ث- طهارت مولد

    ج- ذینفع نبودن در موضوع

    چ- نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها

    ح- عدم اشتغال به تکدی

    خ- ولگرد نبودن

    تبصره ۱- شرایط موضوع این ماده باید توسط قاضی احراز شود.

    تبصره ۲- در مورد شرط خصومت، هرگاه شهادت شاهد به نفع طرف مورد خصومت باشد، پذیرفته می شود.

     


    آیا از شرایط گذشت شاکی در جرایم و تخفیف مجازات مطلع هستید؟


     

    وکیل شهادت کذب در اصفهان علیرضا نوری می باشد
     

    چگونگی ادای شهادت

    دادگاه باید شهادت هر شاهد را بدون حضور شاهدان دیگر بشنود تا شاهد فقط متکی به حافظه خود باشد و اظهارات شاهدان دیگر در بیان او موثر نباشد.

    قبل از ادای شهادت، مشخصات شاهد سؤال می‌شود.

    این موضوع به این دلیل است که اگر موجبات ممنوعیت او از شهادت وجود دارد، شهادت وی اخذ نشود.

    دادرس دادگاه قبل از ادای گواهی، مجازات شهادت دروغ را به وی تذکر می‌دهد و شاهد سوگند یاد می‌کند که تمام حقیقت را بگوید و غیر از حقیقت چیزی نگوید. هیچ یک از اصحاب دعوا نباید اظهارات گواه را قطع کنند.

    بعد از اتمام شهادت، دادرس می‌تواند هر سؤالی که برای کشف حقیقت و مبانی گواهی لازم بداند، از گواه‌ها بپرسد همچنین اصحاب دعوا می‌توانند توسط دادگاه سؤالاتی از گواه بپرسند.

    گواه باید صریحاً مورد شهادت را بیان کند، شک و تردید در اظهارات خود نداشته و بیاناتش در تمام مراحل تحقیق بدون اختلاف و به‌طور یکنواخت باشد.

    اصحاب دعوی می‌توانند از شاهد سؤال کنند اما هیچ‌یک حق ندارند صحبت‌های شاهد را قطع کنند.

    در نهایت نیز بیانات گواه باید عیناً در صورت‌مجلس قید شود و به امضای او برسد.

     

    نحوه دفاع از شهادت کذب چگونه است ؟

    از مهمترین راههای دفاع در اثبات کذب بودن شهادت شهود توسل به دو راهکار جرح شهود و همچنین طرح سوالاتی هوشمندانه و دقیق از شهود در محضر دادگاه در دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده و … می باشد.

     

    ۱-راهکار اول: (جرح شهود)

     بدین معناست که مدعی شهادت کذب، ادعا نماید شاهد طرف مقابل، فاقد یکی از شرایطی است که قانون برای شهود(بالغ، عاقل، عدالت، طهارت مولد، ذی نفع نبودن در موضوع دعوی، نداشتن خصومت با یکی از طرفین دعوی، عدم اشتغال به تکدی گری و ولگردی) تعیین کرده است. در این صورت دادگاه به بررسی موارد جرح می پردازد.

     

    ۲-راهکار دوم ( طرح سوالاتی هوشمندانه از شهود و ارایه تعارض در اظهارات)

    در این خصوص پیشنهاد می گردد از قاضی پرونده تقاضای ادای شهادت منفردانه شهود گردید چراکه در صورت اثبات کذب بودن شهود، شاهد تعارض گویی های فراروان شهود با شخصی می گردید که به شهود کذب متوسل گردیده است و این امر نیازمند طراحی سوالات و سناریوی از پیش ساخته ای می باشد

    که بتوانید از طریق آن تعارض در صحبت های شهود را برملا سازید.

    پیشنهاد می گردد در این خصوص از وکلای متبحر و مجرب که در این عرصه از سابقه مناسبی در خصوص رد اظهارات شهود در دعاوی خویش، دارای تجربه هستند بهره مند گردید چراکه این امر حتی نیازمند بهره گیری از داشتن هوش نسبی نیز میباشد.

    در این رابطه ماده ۲۳۴ قانون آئین دادرسی مدنی بیان میدارد:

    ((هریک از اصحاب دعوی می توانند گواهان طرف خود را با ذکر علت، جرح کنند.

    چنانچه پس از صدور رأی برای دادگاه معلوم شود که قبل از ادای گواهی، جهت جرح وجود داشته اما بر دادگاه مخفی مانده و رأی صادره هم مستند به آن گواهی بوده، مورد از موارد نقض است و چنانچه جهات جرح بعد از صدور رأی حادث شده باشد، موثر در اعتبار رأی دادگاه نخواهد بود.))

     


    در این قسمت میتوانید با وکیل ملکی اصفهان در ارتباط باشید.


     

    علیرضا نوری وکیل شهادت کذب در اصفهان

    تعقیب و مجازات شاهد کاذب در قانون چیست؟

    توجها به جرم انگاری شهادت کذب و آثار مخرب ان، شاهد کاذب را می‌توان از نظر قضایی و مستند به مواد قانونی مرتبط تعقیب کرد؛

    اما باید کذب بودن شهادت فرد خاطی در دادگاه صالح به موجب حکم قطعی اثبات شود و با اثبات شهادت کذب است که حکمی که به استناد آن صادر گردیده بلااثر می شود.

    بعد از باطل شدن رای دادگاه به دلیل ثابت شدن شهادت کذب، در صورتی که محکوم‌به در زمان صدور رای موجود باشد باید مسترد شود و اگر موجود نباشد شهود باید جبران خسارت کنند.

    به عبارتی مطابق قواعد کلی مسئولیت مدنی، هرگاه کسی سبب ورود خسارت شود، باید جبران و در شهادت کذب نیز شهود باید خسارت زیان‌دیده را جبران کند.

    و در امور کیفری نیزتمام آثار حکم بلااثر می شود.

    مقنن در ماده 650 به بعد از قانون مجازات (‌تعزیرات) مجازات سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا یک میلیون و پانصد هزار ریال تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی را برای آن پیش بینی نموده است.

     

    رأی دادگاه بدوی

    در خصوص اتهام 1- آقای ب.ت. فرزند ح.، متولد 1341، با سواد، اهل شهریار، فاقد سابقه محکومیت کیفری، با وکالت آقای م.ب. و خانم ه.د.، دایر بر جعل و استفاده از سند مجعول قرارداد تنظیمی 204 مورخه 23/01/84 تنظیمی در آژانس مسکن م. موضوع شکایت شاکی آقای د.الف. و اتهام آقایان 2- ع.ح. فرزند الف.، 35 ساله، ساکن شهرستان رزن استان همدان،

    با وکالت م.ب. و ه.د. 3- م.ش. فرزند ق.، 52 ساله، ساکن شهریار 4- ش.ق. فرزند م.، سه نفر اخیر دایر بر شهادت کذب راجع به مبایعه نامه مذکور در شعبه 11 بازپرسی دادسرای ناحیه …. موضوع شکایت آقای د.الف. و کیفرخواست صادره از دادسرای ناحیه…. تهران؛ با این شرح که”

    شاکی اظهار نموده متهم ردیف اول قرارداد مذکور 204 مورخه 23/01/84 را جعل، سپس آن را به شعبه ….بازپرسی دادسرای ناحیه…. تهران ارائه و نامبرده را به اتهام انتقال مال غیر تحت تعقیب قرار داده و متهمان اخیرالذکر موصوف ردیف 2-3-4 نیز در شعبه بازپرسی شهادت بر بیع علیه شاکی داده اند که با بررسی و تحقیقات انجام شده منع تعقیب وی صادر شده است؛

    دادگاه با بررسی محتویات پرونده شکایت شاکی کیفرخواست صادره از دادسرا – نظریه هیئت سه نفره کارشناسی مبنی بر عدم اصالت سند مذکور مبایعه نامه فی مابین آقای ب.ت. و د.الف. – ملاحظه مدارک ابرازی – سند مورد ادعا منضم به پرونده و ارائه سند مذکور به شعبه بازپرسی و تعقیب شاکی و نهایتاً

    منع تعقیب وی و انکار بلاوجه متهم ردیف اول اتهام وی به نظر دادگاه محرز بوده و به استناد مواد 523 – 536 قانون مجازات اسلامی در مورد جعل به دو سال حبس و در مورد استفاده به دو سال حبس محکوم می نماید.

     


    آشنایی با وکیل خانواده اصفهان


     

    علیرضا نوری وکیل در خصوص شهادت کذب در اصفهان می باشد
     

    سند مورد ادعای جعل نیز پس از قطعیت رأی معدوم گردد.

    در خصوص اتهام سه نفرآقایان ع.ح. – م.ش. و ش.ق. مبنی بر شهادت کذب نظر به صراحت ماده 650 قانون مجازات اسلامی که شهادت در دادگاه نزد مقامات رسمی قید شده در حالی که شهادت افراد مذکور در دادگاه نبوده و در دادسرا بوده است

    به لحاظ فقد عنصر قانونی صرف نظر از صحت و سقم موضوع مستنداً به ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری و مستفاد از ماده 650 قانون مجازات اسلامی رأی بر برائت سه نفر اخیرالذکر صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری محسوب و ظرف 20 روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

    رئیس شعبه 116…… دادگاه عمومی جزایی تهران ـ ………..

     

    رأی دادگاه تجدیدنظر استان

    تجدیدنظرخواهی آقای ب.ت. فرزند ح.، متولد 41، از قسمتی از دادنامه شماره 344 مورخه 07/03/92 صادره از شعبه …….دادگاه عمومی جزایی تهران که تجدیدنظرخواه بر حسب شکایت آقای د.الف. از حیث اتهام جعل قرارداد شماره 204 مورخه 23/01/84 و استفاده از آن جمعاً به تحمل 2 سال حبس تعزیری و معدوم نمودن قرارداد جعلی محکوم شده

    که پس از صدور رأی طی لایحه ای در تاریخ 15/05/92 به رأی دادگاه اعتراض داشته و در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای د.الف. نسبت به قسمت دیگر از دادنامه که آقایان ع.ح. فرزند الف. و م.ش. فرزند ق. و ش.ق. فرزند م. از حیث اتهام شهادت کذب تحت تعقیب و منتهی بر برائت  نامبردگان شده

    که آقای الف. به رأی دادگاه اعتراض که پرونده پس از اعتراض به دادگاه  تجدیدنظر استان و این شعبه ارجاع شده

    که در جریان رسیدگی در مرحله تجدیدنظر آقای ح.ق. به عنوان وکیل آقای د.الف. به دادرسی حاضر شده و آقای م.الف. و خانم  ف.ر. به عنوان وکیل آقای ت. در رسیدگی حضور پیدا کردند و نامبردگان در جلسات دادگاه حاضر شده و در دفاع از موکلین خود لایحه تنظیم و تقدیم دادگاه نموده اند.

    که دادگاه پس از بررسی و استماع اظهارات  و ملاحظه اوراق قضایی و اصل قولنامه و اظهارنظر کارشناسی که حکایت از ساختن یک قولنامه داشته و بر جعلی بودن آن اظهارنظر شده

    و از سوی وکیل تجدیدنظرخواه آقای ت. دلایلی برای نقض رأی در باب محکومیت به اتهام جعل و استفاده از سند مجعول ارائه نشده و موجباتی برای نقض رأی وجود ندارد،

    فلذا دادگاه ضمن رد تقاضای تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته در امر محکومیت آقای ت. و معدوم نمودن قرارداد جعلی به استناد بند الف از ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری عیناً تأیید می گردد.

    و اما دادگاه مدت 4 سال حبس تجدیدنظرخواه آقای ت. را به استناد بند الف از ماده 37 و بند پ از ماده 38 به لحاظ اوضاع خاص اجتماعی و خانوادگی و فقدان سابق کیفری مؤثر به دو سال تقلیل داده که میزان محکومیت تجدیدنظرخواه در امر جعل یک سال و استفاده از سند مجعول هم یک سال خواهد بود. و اما در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف. نسبت به برائت متهمین به شهادت بر کذب و لایحه دفاعیه وکیل او و بررسی به عمل آمده و با توجه به استدلال رأی بدوی دادنامه معترض عنه در قسمت برائت تجدیدنظرخواندگان ضمن رد تقاضای تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته در باب برائت عیناً تأیید و استوار می گردد.

    رأی صادره حضوری و قطعی است. مستفاد از سامانه ملی آرا

    وکیل برای جرم شهادت کذب در اصفهان
     

    چند ماده قانونی مرتبط درباره شهادت کذ

    1) ماده 650 از قانون تعزیرات:

    «هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی‌شهادت دروغ بدهد، به 3 ماه و 1 روز تا 2 سال حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.»

    2) ماده 10 قانون انحصار وراثت نیز مقرر کرده است:

    «هر شاهدی که در موضوع تحصیل تصدیق وراثت، بر خلاف حقیقت شهادت دهد برای شهادت دروغ تعقیب و به مجازاتی که برای این جرم مقرر است محکوم خواهد شد.»

    3) بخشنامه رییس قوه قضاییه در مورد شهود ساختگی و شهادت کذب :1399/01/11

    “رییس قوه قضاییه به منظور حفظ شان و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب بخشنامه ای را صادر کرد.

    به منظور حفظ شان و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی‌ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب لازم است”

    ضمن رعایت دقیق مقررات قانونی اعم از ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ و ۳۲۰ تا ۳۳۰ و ۶۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۲۳۲ تا ۲۴۷ قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در خصوص چگونگی احضار، اخذ اظهارات شهود و جلوگیری از تبانی و مواضعه انها با طرفین پرونده نسبت به انجام امور ذیل اقدام نمایید :

    • ۱-مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه حداکثر ظرف دو ماه ترتیبی اتخاذ نماید که امکان ثبت مشخصات گواهان در سامانه مدیریت پرونده قضایی(سمپ) امکان‌پذیر باشد.

    • ۲-قضات دادگاه‌ها و دادسراها نسبت به احراز هویت شهود تعرفه شده و درج مشخصات گواهان در سامانه مذکور و استخراج سابقه آنان اقدام نمایند

    • ۳-در صورت کشف شهادت کذب و تبانی در اثنای تحقیقات یا رسیدگی، فوراً مراتب صورت مجلس و جهت تعقیب کیفری مرتکبین اقدام لازم معمول گردد

    • ۴-مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه ضمن مراقبت مستمر در این خصوص، نسبت به شناسایی و معرفی اشخاصی که در اطراف واحدهای قضایی به صورت حرفه‌ای حضور داشته ودر قبال اخذ مال یا امتیاز، مبادرت به ادای شهادت کذب در مراجع قضایی می‌کنند، اقدام مقتصی را مبذول نماید.

    نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه به عهده روسای کل دادگستری‌های استان‌ها می‌باشد.”

    پیشنهاد می شود با توجه به شرایط و ظرافت خاص و آثار بسیار مهم این مبحث ( شهادت کذب ) از مشاوره های تخصصی مجموعه استفاده نمایید تا خدای ناکرده حقی از شما تضییع نگردد.

    موفق و سربلند باشید.

    بهترین وکیل برای شهادت کذب در اصفهان علیرضا نوری
     

    برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری و نیز دریافت مشاوره تلفنی در خصوص جرم شهادت کذب، با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری در ارتباط باشید.

    ضمنا می توانید از طریق آیدی alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo