ورشکستگی به تقلب و بررسی 4 مورد از مصادیق✔️ - وکیل ورشکستگی

    ورشکستگی-به-تقلب
    useradmin
    ۸ شهریور ۱۴۰۰
    مقالات وکیل ورشکستگی
    754 بازدید

    ورشکستگی به تقلب

     

    ورشکستگی به تقلب موضوعی است که در این قسمت در خصوص آن صحبت خواهیم کرد. ( ورشکستگی به تقلب)

    در قسمتهای دیگر سایت به تعریف قانون گذار از ورشکستگی اشاره شد و گفتیم که قانونگذار ایران تعریف بسیار ساده ای از ورشکستگی ارائه کرده است. طبق ماده 412 قانون تجارت، ورشکستگی عبارت از آن است که شخص تاجر از پرداخت مبالغی که مکلف به ادای آن است عاجز و ناتوان گردد.

    و گفتیم که این نپرداختن دیون نباید به صورت امتناع  ارادی باشد. یعنی اینکه وضعیت مالی تاجر به قدری وخیم شده باشد که اساسا قادر به ادای دیون نباشد. و تمامی دارایی وی بر اساس قانون تجارت ایران و قانون تصفیه امور ورشکستگی؛ در اختیار مدیر تصفیه قرار می گیرد. مدیر تصفیه نیز به قائم مقامی شخص ورشکسته از کلیه اختیارات و حقوق مالی تاجر ورشکسته که استفاده از آن موثر در ادای دیون او باشد استفاده می نماید.

     

    ☑ ورشکستگی به تقلب چیست ؟

    قانونگذار ورشکستگی به تقلب را به صورت مجزا و مستقل تعریف ننموده است. بلحاظ وجود آثار جزایی و کیفری برای ورشکستگی، تشخیص نوع آن،  از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. درواقع به جای ارائه تعریف مشخص، قانونگذار مصادیق این نوع ورشکستگی را احصا نموده است.

    و مقرر داشته که چنانچه ورشکستگی تاجر به علت بروز هر یک از این عوامل باشد، دادگاه می تواند نوع ورشکستگی وی را ورشکستگی به تقلب محسوب نماید. این مصادیق به شرح ذیل می باشد.


    اگر به وکیل خوب ورشکستگی نیاز دارید کلیک کنید.


    ☑ مصادیق ورشکستگی به تقلب کدام است؟

    قانونگذار مصادیق جرم ورشکستگی به تقلب را در ماده ۵۴۹ قانون تجارت بیان نموده است. در واقع برای اینکه عمل ورشکستگی تاجر، از نوع ورشکستگی به تقلب محسوب شود لزوما باید یکی از مصادیق زیر باشد.

    این موارد عبارتند از:

    1- هر تاجر ورشکسته که دفاتر خود را مفقود نماید.

    2- اگر تاجر ورشکسته  قسمتی از دارایی خود را مخفی نموده باشد.

    3- اگر تاجر ورشکسته  دارایی خود را به طریق مواضعه و معاملات صوری از‌میان برده باشد.

    4- هر تاجر ورشکسته که خود را به وسیله اسناد و یا به وسیله صورت دارایی و قروض به طور تقلب به میزانی که در حقیقت مدیون‌نمی‌باشد مدیون قلمداد نموده است.

     


    با شماره 09028777441 با وکیل ورشکستگی در ارتباط باشید.


     

    ورشکستگی-به-تقلب

     

    ☑ آیا ورشکستگی به تقلب  جرم است؟

    اصولا هر اقدامی که قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته باشد جرم نامیده می شود. فرقی نمی کند که میزان آن مجازات زیاد است یا کم، حبس است یا جزای نقدی، یا اقدامات تامینی و تربیتی یا محرومیت های اجتماعی و غیره

    در واقع ارتکاب اعمالی که قانونگذار آنها را ممنوع اعلام کرده  و برای آن ضمانت اجرای کیفری قرار داده است جرم است. یکی از آن جرایم، ورشکستگی به تقلب است. چرا که ارتکاب آن مجازات قانونی در پی  خواهد داشت. نکته حائز اهمیت آن که ارتکاب این جرم از سوی افراد عادی قابل تصور نیست و فرد مجرم  حتما حتما باید تاجر باشد. اعم از تاجران حقیقی و تاجران حقوقی.

     

    ☑ مجازات ورشکستگی به تقلب چقدر است؟

    قانونگذار در ماده 549 قانون تجارت، مصادیق ورشکستگی به تقلب را بیان نموده است. اما میزان مجارت چنین شخصی در ماده مزبور نیامده است. در این خصوص باید به مواد قانون مجازات اسلامی رجوع کرد. قانونگذار در ماده 670 قانون مجازات اسلامی، این چنین مقرر داشته است: کسانی که به عنوان ورشکستگی به تقلب محکوم می‌شوند به مجازات حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.

    .


    با شماره 09028777441 با وکیل ورشکستگی در ارتباط باشید.


     

    مجازات-ورشکستگی-به-تقلب

     

    ☑ دادگاه صلاحیتدار برای رسیدگی به جرم ورشکستگی به تقلب کجاست؟

    همانطورکه قبلا گفته شد، در دعوی حقوقی ورشکستگی، دادگاه صالح جهت احراز اصل ورشکستگی در ماده 21 و 22 قانون آئین دادرسی مدنی آمده است. در این مواد این چنین تعیین تکلیف شده است که : دعوی ورشکستگی باید بطرفیت تاجر و در دادگاه حقوقی محل اقامت تاجر مطرح بشه.

    و اگر تاجر در ایران اقامت نداشته باشه، این دعوی باید در دادگاه محلی که شخص تاجر برای انجام معاملات خود، در آن محل شعبه یا نمایندگی داشته اقامه بشه. در واقع این دادگاه حقوقی اساسا به این مطلب می پردازد که تاجر ورشکسته شده است یا خیر؟

    اما در قسمت کیفری، باید بدانید که رسیدگی ابتدایی به پرونده های کیفری، در دادگاه انجام نمی شود بلکه این مسئله ابتدائا بر عهده دادسرای محل وقوع جرم می باشد.

     


    بیشتر بخوانید: وظایف مدیر تصفیه و عضو ناظر ورشکستگی


     

    ☑ نحوه رسیدگی به پرونده ها در دادسرا چگونه است ؟

    علیرضا نوری وکیل ورشکستگی در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده های ورشکستگی در دادسرا اذعان می دارد: دادسراها توسط چندین مقام قضایی اداره می شود. بالاترین مقام، متعلق به دادستان می باشد که ایشان به عنوان نماینده جامعه و به اصطلاح قانونی « مدعی العموم » عمل می نمایند.

    در واقع در صورت بروز هر جرم، فرض بر این است که نه تنها حقی از شاکی خصوصی تضییع شده، بلکه حقوق جامعه نیز از بین رفته که دادستان نماینده جامعه می باشد. درکنار وی بازپرس و دادستان نیز شعب مختلف دادسرا را اداره کرده و به پرونده ها و شکایت ها رسیدگی می کنند. و پرونده ها پس از تکمیل تحقیقات، جهت صدور رای، به دادگاه های جزایی ارسال خواهد شد.

     

    ☑ نحوه رسیدگی به پرونده های ورشکستگی در دادسرا چگونه است ؟

    در خصوص مراحل رسیدگی به پرونده های ورشکستگی در دادسرا باید گفت که:

    1- ابتدا شاکی شکوائیه ای که در تنظیم آن از وکیل خوب ورشکستگی کمک گرفته اید را بهمراه کلیه مدارک و ادله خود به دفاتر خدمات قضایی خواهید برد.

    2- دفاتر خدمات قضایی شکوائیه را ثبت و مدارک را اسکن نموده و از طریق سامانه  به یکی از مجتمع های دادسرای محل وقوع جرم؛ ارسال خواهند نمود. 

    3- شکوائیه موصوف توسط معاون دادستان و جهت انجام تحقیقات اولیه به یکی از شعب بازپرسی ارجاع خواهد شد.

    4- شعبه مزبور ابتدا تشکیل پرونده داده و آن را جهت صدور دستورات لازم نزد بازپرس ارسال خواهد نمود.

     

    5- بازپرس عموما جهت شروع تحقیقات، به  کلانتری محل دستور خواهد داد که از شاکی بازجویی نمایند. و اگر قرار باشد از محل خاصی استعلام گرفته شود و یا شهادت شهود وی استماع شود، امورات مربوطه را ظرف مهلت مشخصی انجام داده و نتیجه را برای بازپرسی ارسال نماید.

    6- در ادامه شخص شاکی و شهود وی جهت بازجویی مجدد و ادای شهادت به بازپرسی دعوت می شوند و به سوالات بازپرس جواب خواهند داد.

    در این مرحله باید  مدارکی که حاکی از تاجر بودن شخص است حتما حتما به بازپرس ارائه شود.

     

    ورشکستگی-به-تقلب

     

    7- در ادامه اگر سابقا رای ورشکستگی تاجر توسط دادگاه حقوقی صادر شده باشد و در دادنامه نوع ورشکستگی ( اعم از ورشکستگی به تقصیر و یا ورشکستگی به تقلب ) تعیین شده باشد، دیگر نیازی به ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری نخواهد بود

    و بازپرس با مشاهده رای برابر اصل شده ورشکستگی، می تواند قرار جلب به دادرسی برای متهم صادر نماید.

     


    بیشتر بخوانید: دادخواست ورشکستگی چیست؟ و چگونه تنظیم می شود؟


     

    8- و اگر هنوز رای حقوقی ورشکستگی برای تاجر صادر نشده باشد، بازپرس مراتب را به احدی از کارشناسان رسمی دادگستری در زمینه امور حسابداری ارجاع خواهد داد و دستورات لازمه را صادر و مواردی که در تصمیم بازپرس موثر است را به کارشناس تفهیم خواهد نمود.

    9- کارشناس مکلف است با مراجعه به حساب ها و دفاتر و اسناد تاجر، در خصوص موارد  خواسته شده؛ ظرف مهلت مشخص اعلام نظر نماید.

    10- پس از وصول نظریه کارشناسی، نظریه به شاکی و متهم ابلاغ می شود.

    و هر یک از ایشان در صورتی که به آن معترض باشند می توانند ظرف 7 روز اعتراض خود به صورت مستدل و از طریق دفاتر  خدمات قضایی به بازپرسی ارائه دهند.

    11- به هر حال پس از قطعیت نظریه کارشناسی، چنانچه نظریه دال بر ورشکستگی تاجر باشد و تاجر مرتکب یکی از مصادیق ورشکستگی به تقلب مندرج در ماده 549 قانون تجارت شده باشد؛

    خطاکار بودن وی محرز شده و بازپرس برای متهم قرار جلب به دادرسی صادر می نماید.

    12- پس از صدور قرار فوق، پرونده نزد دادستان ارسال می شود تا دادستان شخصا  و یا از طریق «دادیار اظهار نظر» در این خصوص اظهار نظر نماید. اگر با نظر بازپرس موافق باشد، کیفرخواست صادر می شود.

    13- و اگربازپرس معتقد باشد که خطایی از سوی تاجر صورت نگرفته و او را ورشکسته نداند و یا اینکه نوع ورشکستگی وی را ورشکستگی به تقصیر یا به تقلب نداند، در این صورت او را تبرئه خواهد نمود و اصطلاحا قرار منع تعقیب وی را صادر می کند.

     

    ☑ پس از صدور قرار منع تعقیب برای تاجر، مراحل رسیدگی به چه نحو خواهد بود ؟

    همانطور که فوقا گفته شد، صدور قرار منع تعقیب به این معناست که خطاکار بودن تاجر برای دادسرا محرز و اثبات نشده است. این مساله به این معناست که یا شاکی نتوانسته ادله قانع کننده ای به شعبه بازپرسی ارائه دهد. و یا اینکه شخص تاجر به خوبی توانسته از خود دفاع کند.

    و یا اینکه اساسا میزان بدهی های وی بیش از دارایی های وی نبوده و مساله ورشکستگی اساسا منتفی بوده است. به هرجهت علت تبرئه شدن تاجر هر چه که باشد، قرار منع تعقیب به شاکی ابلاغ می شود. و نامبرده حق خواهد داشت که ظرف 10 روز به این قرار اعتراض نماید.

    در صورت ارائه اعتراض به دفاتر خدمات قضایی و ارسال به بازپرسی، پرونده از بازپرسی خارج و توسط دفتر کل دادگاه های جزایی، به یکی از شعب جزایی (کیفری) ارجاع می شود. شعبه مزبور بدون اینکه نیاز به تشکیل جلسه حضوری باشد، مجددا اوراق و اسناد و مدارک پرونده و شرح اعتراض شاکی را مورد بررسی قرار خواهد داد. و در نهایت اگه قرار منع تعقیب را درست و صحیح بداند، آنرا تایید می کند و این تصمیم وی قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد. و اگر اعتقاد دادگاه این باشد که تصمیم دادسرا اشتباه بوده و بدون توجه به مدارک پرونده و اوضاع و احوال صادر شده، آنرا نقض خواهد کرد.

     

    ☑ پس از صدور کیفرخواست علیه تاجر، مراحل رسیدگی به چه نحو خواهد بود ؟

    پس تا اینجا دانستیم که کیفرخواست زمانی صادر می شود که دادسرا شخص تاجر را خطاکار تشخیص دهد. در این صورت پرونده برای صدور رای، از دادسرا خارج شده و به یکی از شعب دادگاه  جزایی (اصطلاحا دادگاه کیفری 2 ) ارجاع می شود.

    شعبه مزبور نیز جلسه رسیدگی تشکیل داده و طرفین به جلسه دعوت می شوند. در این جلسه هر دو طرف و یا وکلای آنها حق دفاع خواهند داشت و بهتر است که حتما از خدمات وکیل ورشکستگی استفاده شود.

    نهایتا اگر دادگاه صدور رای را نیازمند انجام تحقیقات خاصی بداند آنها را انجام خواهد داد و پس از آن اگر تاجر را مقصر و خطاکار محسوب نماید نامبرده را حسب مورد به مجازات ورشکسته به تقصیر و یا ورشکسته به تقلب محکوم خواهد کرد. و اگر دفاعیات اجر را موجه و قابل قبول دانست، در رای صادره نامبرده را از اتهام انتسابی تبرئه می کند.

     

    ☑ آیا رای دادگاه جزایی قابل اعتراض است؟

    رای دادگاه جزایی چه اینکه دائر بر محکومیت تاجر باشد و چه اینکه نامبرده را تبرئه کرده باشد، در هر دو صورت قابل اعتراض است. در مورد اول (یعنی محکوم شدن تاجر )، شخص تاجر حق خواهد داشت که به این رای اعتراض کند.

    و در مورد دوم (یعنی برائت تاجر ) شخص شاکی حق دارد که به این رای اعتراض کند. پس از واصل شدن این اعتراض، پرونده از دادگاه جزایی خارج و به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال می شود. دادگاه تجدیدنظر استان، متشکل از 3 نفر قاضی با سابقه دادگستری می باشد که مجددا پرونده ها را مورد بررسی قرار خواهند داد.

    اگر رای صادره را موافق با قوانین و بر اساس اسناد و مدارک بداند، آنرا تایید می نمایند. و اگر رای را بر خلاف اوضاع و احوال و بر خلاف قوانین بدانند، رای را نقض نموده و تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهند کرد.

     


    بیشتر بخوانید: 6 مورد از مزایای اعلام ورشکستگی


     

    ☑ توصیه علیرضا نوری؛ ( وکیل خوب ورشکستگی ) به شما عزیزان چیست ؟

    با عنایت به اینکه طرح دعوی کیفری ورشکستگی دارای جزئیات و شرایط نسبتا پیچیده ای می باشد و اعم از اینکه شخصی بخواهد علیه تاجر ورشکسته شکایت کیفری نماید و یا اینکه تاجر ورشکسته بخواهد از خود دفاع کند، در هر دو مورد، نکات حقوقی و کیفری متعدد و تخصصی وجود خواهد داشت که دانستن آن برای افراد عادی و غیروکیل، براحتی امکان پذیر نیست، لذا توصیه می شود که قبل از طرح شکایت و نیز قبل از مهیا شدن برای دفاع از خود، حتما با وکیل ورشکستگی مشورت کنید.

    و در صورت امکان با تفویض وکالت به او، با اطمینان خاطر بیشتری دعوی خود را دنبال کنید تا از این طریق ضریب اطمینان وصول به نتیجه به مراتب افزایش یابد. در این راستا وکلای خبره دفتر حقوقی علیرضا نوری خدمات مورد نیاز را به شما ارائه خواهند داد.

     

    با عنایت به اینکه مبحث ورشکستگی به تقلب دارای آثار مهم حقوقی و کیفری می باشد لذا برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری  و نیز  مشاوره تلفنی در خصوص ورشکستگی به تقلب، با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری  در  ارتباط  باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    ali-reza-nori-Bankruptci-Lawyer

     

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo