وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی - وکیل ورشکستگی

    مدیر-تصفیه-امور-ورشکستگی
    useradmin
    ۱۶ مهر ۱۴۰۰
    مقالات وکیل ورشکستگی
    1282 بازدید

    وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی

     

    وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی موضوعی است که در این مقاله در خصوص آن صحبت خواهیم کرد. وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی به صورت پراکنده و غیر منظم در قانون تجارت بیان شده و برخی از اهم این موارد نیز در قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی ذکر گردیده است.

    همانطور که در قسمت های دیگر سایت گفته شد؛ مدیر تصفیه مهم ترین شخص در جریان تصفیه امور ورشکستگی می باشد. ( وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی )

    به محض اینکه رای ورشکستگی صادر می شود وظایف مدیر تصفیه آغاز و تا زمان ختم تصفیه ادامه خواهد داشت. وظایف او بسیار متعدد و متنوع بوده و از حساسیت خاصی برخوردار می باشد.

    مدیر تصفیه نماینده هیئت بستانکاران بوده و تمام سعی او بر این است که اموال ورشکسته به خوبی شناسایی؛ مهر و موم، حفظ، و اداره شود و منافع بستانکاران و حتی خود تاجر ورشکسته نیز حفظ گردد. در این قسمت اهم وظایف مدیر تصفیه تشریح خواهد شد: 

    .


    با شماره 09028777441 با وکیل ورشکستگی در ارتباط باشید.


     

    ☑ تقاضای مهر و موم اموال ورشکسته

    همانطور که قبلاً گفته شد به محض صدور رای ورشکستگی ابتدا باید اموال تاجر ورشکسته از هر طریق ممکن شناسایی شود

    و پس از آن صورت برداری و مهر و موم آن اموال انجام گیرد. این تکلیف در ماده ۱۳ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی نیز ذکر شده است.

    تمامی انبارها؛ حجره‌ها؛ صندوق؛ اسناد؛ دفتر؛ نوشته جات؛اسباب و اثاثیه تجارتخانه و منزل تاجر باید مهر و موم شود. این وظیفه در درجه اول بر اساس ماده ۴۳۴ قانون تجارت بر عهده عضو ناظر میباشد

     

    ماده 434 در این باره میگوید:

    « مهر و موم باید فوراً توسط عضو ناظر به عمل آید مگر در صورتی که به عقیده عضو مزبور برداشتن صورت دارایی تاجر در یک روز‌ممکن باشد در این صورت باید فوراً شروع به برداشتن صورت شود »

    بنابراین در صورتی که عضو ناظر به این تکلیف خود عمل ننموده باشد؛ وظیفه مدیر تصفیه است که تقاضای مهر و موم اموال تاجر را از عضو ناظر بنماید.

     


    در این بخش می توانید با خدمات وکیل خوب اصفهان آشنا شوید.


     

    ماده  ۴۴۳ قانون تجارت در این خصوص می گوید:

    « اگر مهر و موم قبل از تعیین مدیر تصفیه به عمل نیامده باشد مدیر مزبور تقاضای انجام آن را خواهد نمود. »

    لازم به ذکر است که حتی در انتهای امر تصفیه؛ در صورتی که قرارداد ارفاقی منعقد شده باشد و این قرارداد به حکم محکمه ابطال یا فسخ شده باشد؛

    در این صورت نیز ماده ۴۹۸ مدیر تصفیه را مکلف نموده است که اموال ورشکسته را مهر و موم نمایند. ( وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی )

     

    ماده 498 قانون تجارت در این باره اشاره کرده است که:

    « مدیر تصفیه می‌تواند دارایی تاجر را توقیف و مهر و موم نماید مدیر تصفیه فوراً از روی صورت دارایی سابق اقدام به رسیدگی اسناد و ‌نوشتجات نموده و اگر لازم باشد متممی برای صورت دارایی ترتیب می‌دهد

     

    مدیر تصفیه باید فوراً به وسیله اعلان در روزنامه؛ طلبکارهای جدید را اگر‌باشند دعوت نماید که در ظرف یک ماه اسناد مطالبات خود را برای رسیدگی ابراز کنند در اعلان مزبور مفاد قرار محکمه که به موجب آن مدیر تصفیه‌معین شده است باید درج شود.» (وکیل خوب  ورشکستگی )

     

    ☑  فروش اشیا فاسد شدنی

    در صورتی که تاجر ورشکسته دارای اموالی باشد که احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد و یا اموالی که با حفظ و نگهداری اصل آنها؛ کسر قیمت پیدا خواهد کرد؛ در این صورت مدیر تصفیه موظف است که اموال مزبور را به فروش برساند.

    هر چند مشخصات این اموال می بایست در برگ صورت دارایی درج شود ولیکن با عنایت به فوریت امر؛ فروش آن ها نیازی به مهر و موم ندارد.

     

    ماده ۴۴۵ قانون تجارت در این خصوص می گوید:

    « فروش اشیایی که ممکن است قریباً ضایع شده یا کسر قیمت حاصل کند و اشیایی که نگاه داشتن آنها مفید نیست و همچنین به کار‌انداختن سرمایه تاجر ورشکسته با اجازه عضو ناظر به توسط مدیر تصفیه به عمل می‌آید » ( وکیل خوب ورشکستگی  )

     

    ☑ به جریان انداختن سرمایه تاجر ورشکسته در فعالیت های تجاری

    در پاره‌ای از موارد منافع و مصالح بستانکاران و تاجر ورشکسته؛ ایجاب می ‌کند که سرمایه او در فعالیت های تجاری به کار گرفته شود

    تا از منافع حاصله؛ قسمت بیشتری از دیون و بدهی تاجر ورشکسته را بتوان پرداخت کرد. بنابراین در صورتی که انجام این کار ضرورت داشته باشد مدیر تصفیه با اجازه عضو ناظر حق انجام آن را خواهد داشت. ( وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی )

    .

    قائم-مقام-ورشکسته-دارای-چه-وظایفی-است

     

    ☑ شناسایی اموال تاجر ورشکسته

    یکی از مهمترین اقداماتی که در ابتدای امر تصفیه می بایست سریعاً انجام گردد شناسایی اموال تاجر ورشکسته می باشد.

    این کار می‌تواند از طرق مختلفی صورت گیرد  منجمله بررسی و مداقه در دفاتر تاجر ورشکسته ( وکیل  ورشکستگی اصفهان )

    با این توضیح که همانطور که سابقا گفتیم، تاجر ورشکسته به حکم ماده 413 قانون تجارت مکلف است در ظرف 3 روز از تاریخ وقفه ای که در تادیه قروض و یا سایر تعهدات نقدی او حاصل شده است توقف خود را به دفتر محکمه بدوی محل اقامت خود اظهار نماید

    و صورت حساب دارایی و کلیه دفاتر تجارتی خود را به دفتر دادگاه مزبور تسلیم نماید. بنابراین تحویل گرفتن این دفاتر و اوراق و اسناد تجاری از دفتر دادگاه و مطالعه و بررسی مفاد آن ها یکی از وظایف مدیر تصفیه می باشد.

    این وظیفه در ماده ۴۴۶ قانون ‌تجارت بدین نحو مذکور شده است  که:

    « دفتر دار محکمه دفاتر تاجر ورشکسته را به اتفاق عضو ناظر یا امین صلحی که آنها را مهر و موم نموده است از توقیف خارج کرده

     پس از ‌آن که ذیل دفاتر را بسته؛ آنها را به مدیر تصفیه تسلیم می‌ نماید.

     


    وکیل خوب شرکت ها را در کنار خود داشته باشید.


    دفتر دار باید در صورت‌ مجلس کیفیت دفاتر را به طور خلاصه قید کند. اوراق تجارتی هم که وعده آنها نزدیک است یا باید قبولی آنها نوشته شود و یا ‌نسبت به آنها باید اقدامات تامینیه به عمل آید

    از توقیف خارج شده در صورت‌مجلس ذکر و به مدیر تصفیه تحویل می ‌شود تا وجه آن را وصول نماید و ‌فهرستی که از مدیر تصفیه گرفته می‌ شود به عضو ناظر تسلیم می‌ گردد ( وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی )

    سایر مطالبات را مدیر تصفیه در مقابل قبضی که می‌ دهد وصول می‌ نماید

    مراسلاتی که به اسم تاجر ورشکسته می‌رسد به مدیر تصفیه تسلیم و به توسط او باز می‌ شود و اگر خود ورشکسته حاضر باشد در باز کردن مراسلات‌ می‌ تواند شرکت کند. »

    هدف اصلی از شناسایی اموال تاجر؛ تعیین میزان دارایی های مثبت و دیون تاجر ورشکسته می باشد ( وکیل ورشکستگی ) تنظیم صورت دارایی از تکالیف مدیر تصفیه است که می تواند در حضور و یا در غیاب تاجر انجام شود

    همچنین مدیر تصفیه  لازم است که علاوه بر تنظیم لیست دارایی های مثبت، لیستی از طلبکاران و بدهی های تاجر را نیز تنظیم نمایند.

     

    ☑ فروش و تقسیم اموال تاجر ورشکسته

    می توان گفت که هدف اصلی از مقررات تصفیه ورشکستگی، آن است که اموال تاجر جمع آوری و در نهایت بین بستانکاران تقسیم گردد.

    پس از آنکه مدیر تصفیه تمامی اقدامات اولیه که اصطلاحا اقدامات تامینی نامیده می شود را انجام داد،

    و کلیه اموال تاجر ورشکسته شناسایی و مهر و موم شد و لیست بستانکاران وی و میزان مطالبات آنها تعیین شد

    در نهایت لازم است که گزارش اقدامات انجام شده تهیه شود و بستانکاران در جلسه عمومی دعوت شوند و این گزارش در مجمع طلبکارها قرائت گردد.

     

    پس از آن، ادامه مراحل تصفیه از دو حالت خارج نیست:

     

    1- یا اینکه بستانکاران با انعقاد قرارداد ارفاقی با تاجر ورشکسته موافقت خواهند نمود.  که در این صورت مراحل و تشریفات مربوطه طی خواهد شد.

     

    2- یا اینکه بستانکاران مایل به دریافت مطالبات خود می باشند.

    در این صورت لازم است که اموال شناسایی شده از تاجر، طبق تشریفات قانونی، سریعا فروخته شود و مبالغ حاصله، بین بستانکاران تقسیم گردد.

     

    ماده 504 قانون تجارت در این باره مقرر داشته است که:

    « اگر قرارداد ارفاقی منعقد نشد مدیر تصفیه فوراً به عملیات تصفیه و تفریغ عمل ورشکستگی شروع خواهد کرد. »

    تقسیم مبالغ بین بستانکاران به نسبت سهم غرمایی آنها و با در نظر گرفتن مواد 514 به بعد قانون تجارت  و نیز با در نظر گرفتن طبقات 5 گانه مندرج در ماده 58 قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی انجام خواهد شد.

     

    آیا می دانید وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی چیست

     

    ☑ طرح دعوا و دفاع از دعاوی اقامه شده به نمایندگی از طرف تاجر

    آنچه مسلم است این است که با صدور حکم ورشکستگی، تاجر اصطلاحا محجور می شود. یعنی اینکه من بعد حق دخالت در اموال و حقوق مالی خود را نخواهد داشت

    و اثر دوم اینکه حق اقامه دعوی در مراجع قضایی و نیز حق دفاع از دعاویی که بطرفیت وی اقامه می شود را از دست خواهد داد. ( وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی )

     

    ماده 418 در این رابطه به صراحت عنوان داشته است که:

    « تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم از مداخله در تمام اموال خود؛ حتی آنچه که ممکن است در مدت ورشکستگی عاید او گردد ‌ممنوع است.

    در کلیه اختیارات و حقوق مالی ورشکسته که استفاده از آن موثر در تادیه دیون او باشد؛ مدیر تصفیه قائم‌مقام قانونی ورشکسته بوده و حق ‌دارد به جای او از اختیارات و حقوق مزبوره استفاده کند.»

     


    ببشتر بخوانید: وکیل خوب قرارداد


     

    بنابراین اشخاصی که درصدد طرح دعوی بطرفیت تاجر ورشکسته هستند؛ می بایست دعوی را بطرفیت مدیر تصفیه و یا اداره تصفیه امور ورشکستگی اقامه نمایند.

    از طرف دیگر اگر لازم باشد که جهت حفظ حقوق تاجر ورشکسته، دعوایی مطرح شود این دعوی توسط مدیر تصفیه و یا اداره تصفیه امور ورشکستگی به قائم مقامی از طرف وی انجام خواهد شد.

     

    ماده 419 قانون تجارت در این خصوص مقرر داشته است که:

    « از تاریخ حکم ورشکستگی هر کس نسبت به تاجر ورشکسته دعوایی از منقول یا غیرمنقول داشته باشد؛ باید بر مدیر تصفیه اقامه یا به طرفیت او تعقیب کند، کلیه اقدامات اجرایی نیز مشمول همین دستور خواهد بود.»

     

    ☑ میزان حق الزحمه مدیر تصفیه چقدر است؟

    یکی از اصول پذیرفته شده در حقوق کشور ما آن است که هر شخصی که عملی را انجام می دهد،  قانونا و شرعا مستحق اجرت عمل خود می باشد. اقدامات و زحمات مدیر تصفیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

     

    اما سوال این است که میزان اجرت و حق الزحمه مدیر تصفیه چقدر است ؟

     

    قانونگذار در ماده 442 قانون تجارت در این خصوص بدین نحو اشاره مختصری نموده است که: « میزان حق‌الزحمه مدیر تصفیه را محکمه در حدود مقررات وزارت عدلیه معین خواهد کرد »

    پس ملاحظه می شود که اصل استحقاق مدیر تصفیه به رسمیت شناخته شده و تعین میزان آن را در صلاحیت محکمه قرار داده است اما کم و کیف آن تعیین نشده و به آئین نامه های وزارت دادگستری ارجاع داده شده است.

    شایان ذکر است که تاکنون هیچ گونه آئین نامه ای از وزارتخانه مزبور در این  خصوص تصویب نشده است. ( وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی )

    پس به گفته وکیل خبره ورشکستگی چاره کار در آن است که مرجع قضایی با ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری، میزان حق الزحمه مدیر تصفیه را به تناسب اقدامات و زحمات وی تعیین نماید.

    (لازم بذکر است که برخی از مطالب؛ از کتاب اصول ورشکستگی تالیف آقای دکتر حشمت الله سماواتی الگو برداری شده است. )

     

    وکیل-دعاوی-تجاری-اصفهان-را-بشناسید

    با عنایت به تنوع وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی؛ برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری  و  نیز دریافت مشاوره تلفنی در خصوص وظایف مدیر تصفیه ورشکستگی، با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری در ارتباط باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

     

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo