بازرس شرکت و وظایف و اختیارات آن✔️

    بازرس شرکت
    useradmin
    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    مقالات-وکیل شرکتها
    71 بازدید

    بازرس شرکت و وظایف و اختیارات آن

    هر شرکت سهامی برای نظارت بر عملکرد مدیران شرکت و اطلاع از وضعیت آن به مجمع عمومی باید بازرس شرکت داشته باشد که توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند و مدت ماموریت آنها یکسال است. 

    این مورد از وظایف ضروری شرکت است و قابل ابطال نمی باشد.طبق ماده 153 در صورتی که مجمع عمومی، بازرس شرکت تعیین نکرده باشد یا یک یا چند بازرس نتوانند به هر دلیلی گزارش دهند یا از گزارش خودداری کنند، رئیس دادگاه شهرستان یک بازرس یا بازرسانی به تعداد مقرر در اساسنامه بنا به درخواست هر ذینفع انتخاب می کند تا انجام وظایف مربوطه تا انتخاب بازرس توسط مجمع عمومی صورت پذیرد. رأی رئیس دادگاه شهرستان در این مورد قابل اعتراض نمی باشد. 


    برای مشاوره با بهترین وکیل شرکت در اصفهان کلیک کنید.


    اشخاصی که از انتخاب بازرس شرکت منع شده اند:

    به استناد ماده 148 لایحه قانونی، افراد زیر را نمی توان به عنوان بازرس ثبت شرکت های سهامی انتخاب و منصوب کرد:

    ☑ افراد ذکر شده در ماده 111 این قانون.
    ☑ مدیران و مدیرعامل شرکت
    ☑ خویشاوندان و بستگان سببی یا نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم

    ☑ هر شخصی که خود یا همسرش از اشخاص مذکور در بند 2 مزد یا مزایا دریافت کند.

    وظایف و اختیارات بازرس شرکت

    وظایف بازرس شرکت طبق مفاد لایحه به شرح زیر است:

    1- ماده 147 – بازرس یا بازرسان علاوه بر وظایفی که در مواد دیگر این قانون به آنها محول شده است، مسئول صحت و سقم فهرست دارایی‌ها، فهرست حساب‌های مدت اثربخشی و سود و زیان هستند.

    و ترازنامه ای که مدیران برای مجمع عمومی مخابره و تهیه و تنظیم می کنند و همچنین در مورد صحت مطالب و اطلاعاتی که مدیران در تفویض مجامع عمومی آورده اند اظهار نظر می کنند.

    بازرسان باید اطمینان حاصل کنند که وظایف و مسئولیت های سهامداران به طور مساوی و یکسان در محدوده ای که قانون و اساسنامه شرکت تعیین و انتخاب می کند رعایت می شود و در مواقعی که مدیران اطلاعات خلاف واقع را در تفویض سهامداران قرار می دهند، بازرسان نسبت به آنها اقدام می کنند. بازرس موظف است مراتب را به مجمع عمومی اعلام کند.

    2- ماده 149- بازرس شرکت یا بازرسان می توانند هر زمان که بخواهند هر نوع بررسی لازم را انجام دهند و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را دریافت و بررسی و مطالعه کنند.
    بازرس یا بازرسان قادر به پاسخگویی و کنترل در انجام وظایف خود در رابطه با کارشناسان و متخصصان می باشند مشروط بر اینکه در گذشته به شرکت معرفی شده باشند.

    این کارشناسان و بازرسان برای هر نوع ارزیابی و رسیدگی در مواردی که بازرس و خود بازرس تعیین و مشخص می کند، اجازه و مجوز خواهند داشت.

    3- ماده 150- بازرس یا بازرسان موظفند طبق ماده 148 این قانون، اظهارنامه کامل و جامعی در مورد وضعیت و نحوه شرکت به مجمع عمومی تسلیم کنند. گزارش حسابرسی باید حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی در دفتر ثبت شرکت برای مراجعه سهامداران موجود باشد.

    تبصره – در صورتی که شرکت دارای بازرسان مختلف باشد، هر یک می توانند به طور مستقل به وظایف خود عمل کنند. اما همه بازرسان باید به طور جداگانه گزارش تهیه و تنظیم کنند.

    در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان، عدم توافق در اظهارنامه با دلیل قید شود.

    4- ماده 151- در صورتی که بازرس یا بازرسان در کار شرکت تخلف یا اشتباهی از طرف مدیران و مدیر عامل مشاهده کنند باید به اولین مجمع عمومی مراجعه و به آنها اطلاع دهند. بنابراین اگر درحین انجام وظیفه، متوجه جرم انجام شده شوند، باید مراتب را به مرجع ذیصلاح قوه قضائیه اعلام و مراتب را به اولین مجمع عمومی اعلام کنند.

    .


    بیشتر بخوانید: همه چیز درباره وکیل شرکت سهامی خاص


     

    مسئولیت بازرس شرکت

    بازرس یا بازرسان مشمول وظایف و خدماتی از جمله تفویض اختیار و تعهدات قانونی هستند. در این خصوص، ماده 154قانون، تعهدات زیر را تعریف می کند:

    «بازرس یا بازرسان در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به اشتباهاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می شوند، طبق ضوابط و مقررات عمومی مربوط به نظارت مدنی، نسبت به ضرر و زیان وارده مسئول خواهند بود. و باید پاسخگو باشد.

    بدون شک علاوه بر تعهدات مدنی، چنانچه عدم تمکین در انجام تعهدات قانونی عمدی و با کمک شریک یا مشارکت در اعمال مجرمانه مدیر یا مدیران باشد، نظارت کیفری نیز متوجه بازرس یا بازرسان خواهد شد.

    بازرس یا بازرسان مانند مدیران نمی توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از معاملاتی که با شرکت یا از طرف شرکت انجام می شود منتفع شوند.

    شایان ذکر است در قبال خسارات ناشی از این موضوع مسئولیت خواهند داشت.

    حق الزحمه بازرس در شرکت

    طبق ماده 155 این لایحه «تعیین حقوق بازرس به عهده مجمع عمومی عادی است».

     


    از طریق شماره تماس 09028777441 با وکیل شرکت در اصفهان در ارتباط باشید.


     

    بازرس شرکت

    نکات مهم وظایف بازرس در شرکت

    سهامداران شرکت حق قانونی مداخله در امور اداری شرکت را ندارند و این وظیفه و اختیار بر عهده هیئت مدیره و مدیر عامل می باشد. از سوی دیگر، سهامداران باید اطمینان حاصل کنند که شرکت به درستی مدیریت و اداره می شود و سرمایه آنها در مسیر درست استفاده می شود.
    مهمترین نقش بازرس شرکت نظارت بر رفتار و اعمال مدیران شرکت از طرف سهامداران است.
    علاوه بر شناخت نقش و وظایف بازرس در شرکت سهامی، باید با ویژگی های بازرس نیز آشنا بود. قانون تجارت برای انتخاب صحیح بازرسان شرکت سهامی اهمیت زیادی قائل است تا زمانی که بازرسان شرکت صورت دارایی و ترازنامه و صورت درآمد و هزینه سالانه شرکت را تایید و تسلیم نکنند؛ مجمع عمومی صورتهای مالی شرکت را فاقد اعتبار می داند.
    یکی از نکات مهم وظایف بازرس در شرکت سهامی این است که اگر مدارک و اطلاعات شرکت نزد مدیران و مدیرعامل شرکت باشد در صورت درخواست بازرس باید مدارک در اختیار بازرس قرار گیرد اما اگر اطلاعات در اختیار افراد خارج از شرکت است، بازرس نمی تواند آنها را مطالبه کند.
    اگر شرکت چند بازرس داشته باشد، هر کدام می توانند به طور مستقل وظایف خود را انجام دهند، اما همه بازرسان باید یک گزارش تهیه کنند. در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان، اختلاف نظر با ذکر دلیل در گزارش قید می شود.

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo