ابطال صورت جلسه شرکت✔️

    ابطال صورت جلسات شرکت
    useradmin
    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    مقالات-وکیل شرکتها
    189 بازدید

    ابطال صورت جلسات شرکت

    بیشتر فعالیت های تجاری در دنیا از طریق شرکت ها انجام می شود و رشد روزافزون این شرکت ها اهمیت قانون گذاری در این زمینه را نشان می دهد. قانونگذار کشور ما رعایت ضوابط خاصی را در خصوص شرکت ها ضروری می داند. از جمله مهمترین زمینه های قانونگذاری شرکت ها، شرایط و ضوابط تصمیم گیری در هیأت های اداره کننده شرکت ها است که بی توجهی به آن می تواند منجر به ابطال صورتجلسات شرکت و وارد آمدن زیان های مادی و معنوی به شرکت، شرکا و اشخاص ثالث شود.

    اهمیت دعوای ابطال صورتجلسات شرکت

    تصمیمات لازم برای مدیریت شرکت و افزایش بهره وری آن معمولا در دو رکن هیئت مدیره و مجامع عمومی اتخاذ می شود. از آنجایی که نحوه مدیریت شرکت و تأثیر تصمیمات این دو رکن بر منافع تمامی افراد حاضر در شرکت و حتی طلبکاران و طرفین قرارداد با شرکت تأثیر مستقیم دارد، لذا دستگاه های مدیریتی شرکت موظف است در تصمیمات خود کلیه مفاد قانونی را در نظر بگیرد. در غیر این صورت، هر ذینفع می تواند با مراجعه به مرجع ذی صلاح، ابطال این تصمیمات را درخواست کند. رای دادن به ابطال صورتجلسه شرکت گاهی اوقات پیامدهای مالی و غیر مالی مهمی برای شرکت دارد.

    شرایط طرح دعوای ابطال صورتجلسات شرکت

    به موجب ماده 270 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت در مواردی که مقررات قانونی مربوط به عملیات یا تصمیمات اتخاذ شده در هر یک از شعب شرکت حسب مورد بنا به درخواست ذینفع رعایت نمی شود. عملیات یا تصمیمات با حکم دادگاه باطل اعلام می شود.

    بنابراین طرح دعوای ابطال صورتجلسات شرکت در انحصار سهامداران و شرکاء نبوده و هر ذینفعی می تواند این دعوا را درخواست کند. مشروط بر اینکه تضییع حقوق خود را ثابت کند.

    قاطعیت متهم در این پرونده موجب اختلاف نظر بین وکلا است. گروهی معتقد است به دلیل وجود شخصیت حقوقی شرکت، باید علیه شرکت تشکیل پرونده شود، نه شرکا. برخی معتقدند متهمان پرونده ابطال صورتجلسات شرکت، شرکا هستند; زیرا عدم رعایت ضوابط و مقررات از سوی شرکا بوده و ربطی به شرکت ندارد.

    اقامه دعوی ابطال صورتجلسات شرکت مقید به مهلت معینی نبوده و گذشت زمان مانع از ارائه درخواست ذینفع نمی باشد. همچنین ثبت تصمیمات و صورتجلسات غیرقانونی در اداره ثبت شرکت ها و درج آگهی آن در روزنامه، ذینفع را از حق طرح دعوای ابطال سلب نمی کند.

    عواقب اعلام بطلان صورتجلسات شرکت

    در صورتی که دادگاه پس از تشکیل جلسه تشخیص دهد که در تصویب صورتجلسه، مقررات و قوانین رعایت نشده است و حکم به بطلان آن بدهد، کل مندرجات صورتجلسه موضوع پرونده باطل تلقی می شود. برای مثال در صورت ابطال صورتجلسه با احتساب افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به همان میزان قبل از تنظیم صورتجلسه باقی می ماند و یا در صورت ابطال صورتجلسه که شامل انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره است، این افراد در شرکت هیچ سمتی نخواهند داشت و مسئولیت اعضای سابق باقی است.

     


    از طریق شماره تماس 09028777441 با وکیل شرکت در اصفهان در ارتباط باشید.


     

    ابطال صورت جلسات شرکت

    رفع دلایل بطلان صورتجلسات

    مطابق ماده 271 قانون تجارت، چنانچه در حین رسیدگی و قبل از صدور حکم بطلان در دادگاه بدوی، در صورت رفع موجبات بطلان به هر نحوی، پس از صدور حکم بدوی موجبی برای صدور قرار سقوط دعوا نمی باشد؛ حتی اگر حکم بدوی هنوز قطعی نشده و یا مورد تجدیدنظر خواهی واقع شده باشد.

    مثلاً اگر شرایط تشکیل جلسه هیأت مدیره احراز نشده باشد و ذینفع تقاضای ابطال صورتجلسه هیأت مدیره مورد نظر را داده باشد، در صورتی که اعضای هیأت مدیره پس از تشکیل پرونده دادخواست و قبل از صدور حکم، طبق مقررات نسبت به تشکیل مجدد جلسه اقدام کنند، دادگاه مکلف است رای به انصراف از پرونده صادر کند.

    درخواست مهلت برای رفع دلایل بطلان

    طبق ماده 272 قانون تجارت، در صورتی که مدعی علیه از دادگاه برای رفع جهات بطلان تقاضای رسیدگی کند، دادگاه می تواند حداکثر 6 ماه مهلت دهد. ابتدای این مدت، تاریخ وصول پرونده از دفتر به دادگاه بوده و در صورتی که خوانده در مهلت مقرر موجبات بطلان را رفع نکند، دادگاه به رسیدگی و صدور حکم مقتضی اقدام می کند.

    دلایل ابطال صورتجلسات شرکت

    عدم رعایت قوانین و اساسنامه مربوطه موجب بی اعتباری صورتجلسه می شود. برخی از این قوانین بخشی از قوانین عمومی و برخی دیگر مربوط به قوانین خاص مربوط به شرکت ها می باشد. از جمله مواردی که عدم رعایت ضوابط عمومی منجر به بی اعتباری صورتجلسات می شود، می توان به حضور افراد فاقد صلاحیت در جلسات و امضای صورتجلسه توسط آنان، غیر قانونی بودن تصمیم یا امضای جعلی که در زیر صورتجلسه قید شده است.

    عدم رعایت قوانین خاص شرکت های تجاری نیز یکی از دلایل لغو پروتکل می باشد. از مهمترین این موارد می توان به عدم رعایت حد نصاب رسمیت جلسات و رای گیری، تشریفات دعوت از صاحبان سهام، عدم رعایت دستور جلسه و … اشاره نمود.

    ابطال صورتجلسه هیأت مدیره

    تصمیمات اتخاذ شده توسط هیئت مدیره معمولاً شامل تصمیمات روزمره مربوط به مدیریت شرکت است. اعضای هیأت مدیره موظفند برای کلیه جلسات خود صورتجلسه تنظیم کنند و توافقات شفاهی در هیأت مدیره فاقد اثر قانونی است. برای رسمی شدن جلسات هیئت مدیره، حضور بیش از نیمی از اعضا الزامی است و تصمیمات معمولا با اکثریت آرا اتخاذ می شود. برای معتبر دانستن صورتجلسات هیأت مدیره، امضای اکثریت اعضاء ذیل صورتجلسه الزامی است. همچنین اعضای هیأت مدیره تنها در مواردی می توانند تصمیم گیری کنند که طبق قوانین یا اساسنامه مربوط در صلاحیت این هیأت باشد. اقداماتی مانند انحلال شرکت، اصلاح اساسنامه و تغییر سرمایه معمولاً در اختیار هیئت مدیره است.

    ضمناً اعضای هیأت مدیره شرکت نمی توانند در تصمیم گیری های خود فراتر از موضوع شرکت عمل کنند، مثلاً هیأت مدیره یک شرکت با موضوع فعالیت کشاورزی اختیار تصمیم گیری در مورد مسائل مربوط به فناوری را ندارد. در صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق اعم از تشریفات دعوت از اعضا و حد نصاب تشریفات جلسه و اتخاذ تصمیم، لزوم تنظیم و امضای صورتجلسه، رعایت صلاحیت، اختیارات و موضوع شرکت یکی از شرکاء یا اشخاص ثالث خارج از شرکت در صورت تمایل می توانند از مرجع ذیصلاح ابطال صورتجلسات هیئت مدیره را بخواهند.

    ابطال صورتجلسه مجامع عمومی

    صلاحیت هر یک از مجامع عمومی، تشریفات دعوت از سهامداران یا شرکا، نحوه انتشار آگهی های شرکت و اطلاع از زمان و مکان مجمع، نحوه دریافت اسناد از مجمع و …. در قانون یا اساسنامه مشخص شده است.

    کلیه تصمیمات متخذه در جلسات که بدون رعایت تشریفات و ضوابط اتخاذ می شود توسط مرجع ذیصلاح قابل لغو می باشد.

    ابطال صورتجلسه افزایش سرمایه

    یکی از مهم ترین تصمیمات مجامع عمومی شرکت ها، تصمیم گیری برای افزایش سرمایه شرکت است. در صورتی که افزایش سرمایه در جلسه ای که طبق قانون تشکیل نشده به تصویب رسیده باشد، می توان ابطال این تصمیم را از دادگاه درخواست کرد. رعایت اختیارات تصمیم گیری در مورد تغییرات سرمایه، سهمیه لازم برای تصویب تغییرات سرمایه، پرداخت کامل سرمایه قبلی شرکت، توافق با کلیه سهامداران برای افزایش سرمایه در صورت ایجاد تعهد برای آنان، اخذ مجوزهای لازم از مرجع ثبت شرکت مشروط به حق تقدم سهامداران سابق و غیره از مقدمات ضروری برای معتبر دانستن صورتجلسه افزایش سرمایه می باشد.

    در صورتی که یکی از این مقررات طبق مقررات اساسنامه یا قانون اعمال نشود، افزایش سرمایه به درخواست هر ذینفع قابل لغو است.

    مرجع ذی صلاح برای طرح درخواست لغو صورتجلسه

    به موجب ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی مرجع صالح برای ابطال صورتجلسات شرکت، دادگاه عمومی مرکز شرکت است. با توجه به غیر مالی بودن این دعوی، رأی صادره از دادگاه صالح قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است.

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo