جلسه اول و اهمیت آن در دادرسی - وکیل ورشکستگی

    شماره تماس وکیل اصفهان علیرضا نوری
    useradmin
    ۱۲ آذر ۱۴۰۰
    مقالات وکیل اصفهان
    531 بازدید

    مفهوم جلسه اول و اهمیت آن در دادرسی؟

    جلسه اول و اهمیت آن در دادرسی موضوعی است که در این مقاله در خصوص آن صحبت خواهیم کرد. بعضاً بر اولین جلسه دادرسی آثار بسیار مهمی مترتب است. چرا که اعمال بعضی از حقوق اصحاب دعوی تنها و تنها در اولین جلسه دادرسی امکان پذیر است.

    حقوقدانان از اولین جلسه دادرسی تعاریف زیادی ارایه داده اند که به عنوان مثال آمده است

    ” اولین جلسه دادرسی اولین جلسه ای است که موجبات رسیدگی فرداهم بوده و خوانده فرصت وامکان دفاع در برابر دادخواست خواهان، با لحاظ تغییرات احتمالی آن که به تجویز ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی انجام می گیرد، داشته باشد  و یا «اداره حقوقی قوه قضاییه نیز طی نظریه شماره ۵۰۱۵/۷ مورخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۱ اعلام می‌کند:

    «نخستین جلسه دادرسی زمانی است که وقت رسیدگی به خواهان و خوانده ابلاغ و رسیدگی شروع شده باشد و اگر جلسه برای ابلاغ وقت رسیدگی به طرفین یا یکی از آنها تجدید شود نخستین جلسه رسیدگی محسوب نمی‌شود.»

    بعضی امور بسیار مهم و فنی از باب دفاع در دادرسی وجود دارد که مختص جلسه اول دادرسی است و آگاهی از این حقوق و تکالیف در سرنوشت دعوی تاثیر بسزایی دارد چرا که اعمال این حقوق وتکالیف عموماً در جلسه اول دادرسی ممکن بوده و در سایر جلسات قابل اعمال نمی باشند و

    هر گونه غفلت در اعمال آن حقوق و تکالیف باعث می شود که تاپایان دادرسی فرصت تمسک به آنها زایل و چه بسا این امر تاثیر گسترده ای در نتیجه نهایی دادرسی داشه باشد.

     


    از طریق شماره تماس 09028777441 با وکیل اصفهان در ارتباط باشید.


     

    نمونه رای ملاک جلسه اول دادرسی “

    رای بدوی “

    در خصوص دعوی آقای (خ. ر.) به طرفیت آقای (ص. ق.) به خواسته تجویز انتقال منافع به غیر با احتساب کلیّۀ خسارات دادرسی موضوع ملک پلاک 1745/3 بخش 10 تهران که به شرح پرونده کلاسه 89/305 متشکله در شعبه 186 دادگاه عمومی تهران آقای (الف. ز.) به وکالت از آقای (ص. ق.) به طرفیت آقای (خ. ر.) دادخواستی به خواسته تخلیه عین مستأجره به لحاظ تعدّی و تفریط مستأجر به عنوان دعوی تقابل تقدیم نموده

    (هرچند به جهت اینکه اخطاریه خوانده دعوی اصلی (خواهان تقابل) در اولین جلسه دادرسی واصل نشده و دادگاه مجدداً اقدام به تجدید وقت رسیدگی را نموده و دعوی خواهان تقابل را پذیرفته و بعداً  اخطاریه خوانده دعوی اصلی با ابلاغ وی واصل شده) که نمی¬توان این دعوی را به جهت اینکه خارج از وقت جلسه اول بوده پذیرفت.

    لکن در خصوص دعوی خواهان اصلی چون خوانده به شرح لایحه 653-10/5/89 اظهار داشته که مالک ملک است و

    تجویز انتقال منافع یا فروش آن به غیر وجاهت ندارد و دادگاه بر همین اساس موضوع را به کارشناس ارجاع نموده و نظریه هیئت سه نفره کارشناسی نیز واصل شده دادگاه مستنداً به -ماده 19 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 حکم بر تجویز انتقال منافع موضوع قرارداد اجاره رسمی 90925-17/5/65 را (که مالک جهت این انتقال اولویت دارد که در صورت پرداخت مبلغ (000/000/125) تومان

    براساس نظریه هیئت سه نفره کارشناسی خواهان ضمن تخلیه ملک را تحویل خوانده مالک خواهد داد و در صورت انصراف مالک، خواهان (مستأجر) میتواند ملک را به دیگری انتقال نماید) صادر و اعلام می¬نماید.

    در خصوص دعوی آقای (الف. ز.) به وکالت از آقای (ص. ق.) به طرفیت آقای (خ. ر.) به خواسته تخلیه عین مستأجره به لحاظ تعدّی و تفریط دادگاه به جهت اینکه خواهان دلیلی در خصوص تعدّی و تفریط خوانده مستأجر حادث شده باشد ارائه ننموده مستنداً به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی، حکم به رد دعوی خواهان را صادر و اعلام می-نماید.

    قابل ذکر است که مهلت تخلیه مستأجر از تاریخ پرداخت حق کسب و پیشه به مدت 2 ماه برابر تبصره 2 ماده 27 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 خواهد بود و برابر ماده 28 همان قانون موجر مکلّف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ، حکم قطعی وجه معینه را در صندوق دادگستری تودیع تا ترتیب پرداخت آن را به مستأجر بدهد. حکم صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در دادگاه های محترم تجدیدنظر استان تهران است.

    رئیس شعبه…. دادگاه عمومی تهران –

    رأی دادگاه تجدیدنظر استان

    درمورد  تجدید نظرخواهی آقای (ص. ق.) با وکالت آقای (الف. ز.) به طرفیت آقای (خ. ر.) نسبت به دادنامه شماره 489-27/6/90 صادره ازشعبه… دادگاه عمومی حقوقی تهران  که به موجب آن حکم به رد دعوی تقابل (ص. ق.) به خواسته تخلیه دو باب مغازه موضوع سند رسمی اجاره شماره90925-17/8/65 دفتر اسناد رسمی شماره 362 تهران جزء پلاک ثبتی 1745 فرعی از 3 اصلی به علت تعدی و تفریط صادر شده و همچنین در مورد دعوی اصلی آقای (خ. ر.)

    به طرفیت (ص. ق.) حکم به تجویز انتقال منافع مغازه فوق¬الذکر به غیر با این توضیح که موجر جهت انتقال منافع اولویت داشته و در صورت پرداخت مبلغ (000/000/250/1) ریال بابت حق کسب و پیشه به مستأجر مغازه تخلیه و به موجر تحویل خواهد شد والا مستأجر مجاز به انتقال منافع به غیر میباشد و در جریان دعوی (خ. ر.) فوت شده و ورثه وی وارد دعوی شده اند.

    اعتراضات وکیل تجدیدنظرخواه به کیفیتی نیست که متضمن خدشه به اساس رأی و بی اعتباری و نقض آن شود؛ زیرا ادعای خواهان دعوی تقابل مبنی براحداث توالت و بالکن و انباری و دیوار از ناحیه مستأجر در مغازه مورد اجاره و تعدی از این طریق متکی به دلیل اثباتی نیست و از ناحیه خوانده دعوی مورد انکار قرار گرفته و در این مرحله نیز دلیل جدیدی بر اثبات این ادعا اقامه نشده.

    نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظرخواسته وفق دلایل و مستندات موجود در پرونده و بر مبنای مقررات قانونی صادر شده و از حیث رعایت تشریفات دادرسی فاقد اشکال قانونی میباشد

    لذا ضمن رد تجدید نظرخواهی با اصلاح رأی تجدید نظرخواسته در بخش دعوی اصلی از این حیث که مستأجر با دریافت حق کسب و پیشه مکلّف به تخلیه ظرف موعد مقرر در حکم بوده والا در صورت عدم پرداخت حق کسب و پیشه ظرف سه ماه  از تاریخ ابلاغ حکم قطعی از ناحیه موجر، مستأجر مجاز به انتقال منافع به غیر ظرف شش¬ماه از تـاریخ مزبور خواهد بود.

    این رأی قطعی است.

     رئیس شعبه … دادگاه تجدیدنظراستان تهران –  مستشاردادگاه

    جلسه اول

    آثار و اهم موارد حقوقی قابل طرح در نخستین جلسه دادرسی کدامند؟

    با توجه به شکلی بودن موضوع این مبحث در قانون آیین دادرسی مدنی بررسی شده است.

    • الف) اعتراض به بهای خواسته

    به تجویز بند ۴ ماده ۶۲ قانون آیین دادرسی در امور مدنی؛ در دعاوی راجع به اموال، بهای خواسته مبلغی است که خواهان در دادخواست معین کرده و خوانده تا نخستین جلسه دادرسی به آن ایراد یا اعتراض نکرده باشد،

    مگر اینکه قانون ترتیب دیگری معین کرده باشد.

    • ب) طرح ایرادات

    مطابق ماده ۸۷ قانون آیین دادرسی ایرادات و اعتراضات باید تا پایان نخستین جلسه دادرسی به عمل آید مگر اینکه سبب ایراد متعاقبا حادث شود.

    • ج) افزایش خواسته، تغییر نحوه دعوا یا خواسته یا درخواست

    مطابق ماده ۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان می‌تواند خواسته خود را که در دادخواست تصریح کرده، در تمام مراحل دادرسی کم کند اما افزودن آن یا تغییر نحوه دعوا یا خواسته یا درخواست در صورتی ممکن است که با دعوای طرح‌شده مربوط بوده و منشا واحدی داشته باشد و تا پایان نخستین جلسه آن را به دادگاه اعلام کرده باشد.

    • د) جلب ثالث ” به تجویز ماده 135 قانون آیین دادرسی مدنی «هر یک از اصحاب دعوا که جلب شخص ثالثی را لازم بداند، می‌تواند تا پایان جلسه نخست دادرسی جهات و دلایل خود را اظهار کرده و ظرف سه روز پس از جلسه با تقدیم دادخواست از دادگاه جلب او را درخواست کند؛ چه دعوا در مرحله نخستین باشد یا تجدید نظر.»

    • ه) دعوای متقابل

    بر اساس ماده ۱۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی، «دادخواست دعوای متقابل باید تا پایان نخستین جلسه دادرسی تقدیم شود و اگر خواهان دعوای متقابل را در جلسه دادرسی اقامه کند، خوانده می‌تواند برای تهیه پاسخ و ادله خود تاخیر جلسه را درخواست کند. شرایط و موارد رد یا ابطال دادخواست همانند مقررات دادخواست اصلی خواهد بود.»

    • و) اخذ تامین از اتباع بیگانه

    قانونگذار برای حمایت از اتباع ایرانی در ماده ۱۴۴ قانون آیین دادرسی مدنی مقرر کرده است:

    «اتباع دولت‌های خارج، چه خواهان اصلی باشند یا به عنوان شخص ثالث وارد دعوا شوند، بنا به درخواست طرف دعوا برای تادیه خسارتی که ممکن است بابت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله به آن محکوم شوند،

    باید تامین مناسب بسپارند. درخواست اخذ تامین فقط از خوانده تبعه ایران و تا پایان جلسه نخست دادرسی پذیرفته می‌شود.»

    • ز) طرح ادعای انکار

    • ح) طرح ادعای تردید

    • ط) طرح ادعای جعلیت

     

    جلسه دادگاه

    جهت جلوگیری از تضییع حقوق خودتون میتونید روی کمک و استفاده از تجارب و تخصص وکلای مجموعه حساب کنید.

    برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری  و  نیز  مشاوره تلفنی، درخصوص هزینه های تصفیه ورشکستگی با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری در ارتباط باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    وکیل-ورشکستگی

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo