نظریه مشورتی ورشکستگی 7/1401/230 – عدم امکان ممنوع الخروج نمودن شخص ورشکسته - وکیل ورشکستگی

    نحوه-ممنوع-الخروج-کردن-شخص-ورشکسته
    useradmin
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    نظر مشورتی ورشکستگی
    75 بازدید

    عدم امکان ممنوع الخروج نمودن شخص ورشکسته

    استعلام:

    در خصوص جواز یا عدم جواز ممنوع‌الخروجی اشخاص حقیقی ورشکسته و همچنین مدیران شرکت‌های تجاری ورشکسته از سوی ادارات تصفیه امور ورشکستگی بین همکاران قضایی اختلاف نظر وجود دارد.

    برخی معتقدند آزادی رفت و آمد از حقوق اساسی اشخاص است و سلب آن مستلزم وجود نص قانونی است؛

    اما به منظور تصفیه امور ورشکستگی چنین حکمی در قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ و قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۱۳۱۸ و دیگر قوانین پیش بینی نشده است؛

    بر این اساس صدور قرار ممنوع‌الخروجی شخص حقیقی ورشکسته و نیز مدیران شرکت‌های تجاری ورشکسته مجوز قانونی ندارد.

    گروه دوم معتقدند از آن جا که وفق ماده ۲۱ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۱۳۱۸ متوقف مکلف است در مدت تصفیه خود را در اختیار اداره تصفیه قرار دهد و حتی بازداشت وی در این مدت امکان‌پذیر است

    و با توجه به این که این امکان وجود دارد که برخی اموال و اسناد در اختیار تاجر ورشکسته باشد و از تحویل آن‌ها خودداری کند، می‌توان وی را ممنوع‌الخروج کرد.

    خواهشمند است در خصوص هر یک از این دیدگاه‌ها اعلام نظر فرمایید.

     

    نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

    اولاً:

    ممنوع‌الخروج کردن افراد با حقوق قانونی آن‌ها منافات دارد و فقط در موارد مصرح قانونی، این امر امکان‌پذیر است و در خصوص ممنوع‌الخروج کردن تاجر ورشکسته یا مدیران شرکت ورشکسته نص قانونی وجود ندارد.

    ثانیاً:

    ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ ناظر بر محکومان مالی است و از حکم ورشکستگی که صرفاً بیانگر وضعیت تاجر و نه محکومیت وی است، خروج موضوعی دارد

    و در هر حال، اداره تصفیه امور ورشکستگی اصولاً اختیاری در ممنوع‌الخروج کردن تاجر ورشکسته یا مدیران شرکت ورشکسته ندارد و چنین اقدامی فاقد مجوز قانونی است. (آشنایی با وکیل اصفهان)

     

    نظریه مشورتی ورشکستگی 7/1401/230

    «برای ملاحظه سایر نظرات مشورتی در خصوص ورشکستگی، اینجا کلیک کنید»

     

    بهترین وکیل برای ورشکستگی

    وکیل خوب برای ورشکستگی

    برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری و نیز مشاوره تلفنی، در خصوص موارد مربوط به ورشکستگی با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری در ارتباط باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی  alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo