نظریه مشورتی ورشکستگی 7/98/1457 - شرایط اعتراض به حکم ورشکستگی - وکیل ورشکستگی

    نظریه مشورتی ورشکستگی
    useradmin
    ۱ تیر ۱۴۰۱
    نظر مشورتی ورشکستگی
    293 بازدید

    حکم ورشکستگی از سوی محکوم علیه و نیز کلیه طلبکارانی که در جریان دادرسی حضور نداشته اند، قابل اعتراض است.

     

    احتراما با توجه به اينكه در قانون تجارت در موارد 536-537-538 مهلت هاي خاصي براي اعتراض به حكم ورشكستگي تعيين گرديده است

    و از طرفي در قانون آيين دادرسي مدني نيز مهلت خاصي در اين خصوص تعيين گرديده است

    حال سوال آن است كه: منظور از اشخاص ذي نفع صرفا اصحاب دعوي به جز تاجر ورشكسته مي باشد يا آنكه اشخاص ذي نفع شامل اشخاص ثالث نيز مي باشد ؟

    به عبارت بهتر آيا دادخواست اعتراض ثالث نسبت به حكم ورشكستگي مقيد به مهلت مي باشد يا بر اساس ماده 417 از قانون آيين دادرسي مدني فاقد مهلت مي باشد.


    نظريه اداره كل حقوقي قوه قضاييه


    اولا:

    كلمه «اعتراض» در مواد 536، 537 و 540 قانون تجارت توجهاً به قرينه  اي كه در ماده 540 آمده و اعتراض را در كنار «استيناف» و «تميز» آورده است كه شامل دو معني اس:

    1-يكي از معاني آن در اين مواد، همان واخواهي است كه قانونگذار در قانون آيين دادرسي مدني براي محكوم  عليه غايب چنين حقي را قائل شده است.

    در ما نحن فيه اگر متقاضي حكم ورشكستگي، غير تاجر باشد (طلبكار يا دادستان) و تاجر در دادرسي حضور نداشته باشد،

     وي مي  تواند طبق مقررات راجع به واخواهي در قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني، از حكم ورشكستگي يا حكم راجع به تاريخ توقف، در مهلتي كه در ماده 537 قانون تجارت آمده است، واخواهي كند.

     2- يكي ديگر از معاني « اعتراض» همان «اعتراض ثالث محاكماتي» موضوع مواد 417 به بعد قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني است

     و اين حق، مخصوص طلبكارن تاجر و ساير اشخاص ذينفع است كه در دادرسي حضور نداشته اند و حكم ورشكستگي يا حكم راجع يه تاريخ توقف به حقوق آنان خلل وارد مي  كند.

     شايسته ذكر است حاضران در دادرسي اعم از تاجر يا طلبكاران، حق اعتراض به حكم ورشكستگي به شرح فوق را ندارند

     و در حدود مقررات آيين دادرسي مدني و مهلت  هاي پيش بيني شده در مواد 539 و 540 صرفاً حق تجديد نظرخواهي و فرجام  خواهي دارند

     و« اعتراض» فقط مختص تاجر و طلبكاراني است كه در دادرسي حضور نداشته اند.

    بنابراين مرجع رسيدگي به واخواهي تاجر غايب با عنايت به ماده 305 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني، دادگاه صادر كننده حكم غيابي است

     و با توجه به ماده 420 اين قانون، اعتراض ثالث محاكماتي در دادگاه صادر كننده حكم قطعي رسيدگي مي  گردد.

     

    ثانيا،

    رسيدگي و صدور حكم ورشكستگي و اعتراض ثالث نسبت به آن، تابع احكام خاص مقرر در قانون تجارت است (وکیل اعتراض به حکم ورشکستگی)

     و از جهت قابليت اعتراض، مشمول مواد 536 و537 اين قانون است كه با توجه به مفاد اين دو ماده، حكم ورشكستگي در هر حال، ظرف مهلت مقرر از طرف تاجر و ساير اشخاص ثالث قابل اعتراض مي  باشد. (آشنایی با وکیل شرکت در اصفهان )

     

    ثالثا،

    عدم اطلاع از انتشارآگهي حكم ورشكستگي تاجر در روزنامه، مجّوز ناديده گرفتن مقررات مادّه 537 قانون مزبور نيست. بنابراين نمي  تواند خارج از مهلت يك ماهه به حكم اعتراض كند.

    بديهي است در صورتي كه حكم ورشكستگي صادره از مصاديق ماده 477 قانون آيين دادرسي كيفري مصوب 1392 و اصلاحات و الحاقات بعدي باشد، اين امر مانع از اعمال مقررات ماده ياد شده و نقض حكم صادره نخواهد بود

    نظریه مشورتی 7/98/1457 مورخ 1398/10/07

     

     

    «برای ملاحظه سایر نظرات مشورتی در خصوص ورشکستگی، اینجا کلیک کنید»

     

     
    وکیل-ورشکستگی

    وکیل-ورشکستگی-اصفهان

     

    برای دریافت هر گونه مشاوره حضوری و نیز مشاوره تلفنی، در خصوص موارد مربوط به ورشکستگی با وکلای دفتر حقوقی علیرضا نوری در ارتباط باشید. ضمنا می توانید از طریق آیدی  alireza.nori.lawyer@ و یا هشتگ #با_ما_وکیل_خود_باشید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

    _____

    نظرات مشتریان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    تماس با ما

    آخرین مقالات

    درباره ما

    دفتر وکالت علی رضا نوری با اتکا بر عنایات خداوند منان و با تمرکز بر اصولی همچون صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و امانتداری، در سال 90 در اصفهان شروع به کار نمود.

    وکلا این دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر و با توجه به نیازهای موکلین خود، و اعتقاد به دفاع از حقیقت و پاسداری از حقوق موکلین  اقدام به قبول وکالت و ارائه خدمات مینمایند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وکیل ورشکستگی می باشد.​

    enemad-logo